هوش کلامی
هوش کلامی خود را تقویت کنید و در سخنرانی ها از آن بهره ببرید
اکتبر 25, 2019
لرزش صدا هنگام سخنرانی
مشکل لرزش صدا هنگام سخنرانی به آسانی قابل حل است
اکتبر 26, 2019

مهارت سخنرانی در جمع و تاثیرگذاری بر مخاطب

مهارت سخنرانی در جمع

لزوم فراگیری مهارت سخنرانی در جمع

هر یک از ما برای تاثیر بر دیگران و نفوذ بیشتر در محیط کاری، لازم داریم که تکنیک های ایجاد ارتباط حرفه ای را فرا بگیریم. مهارت سخنرانی در جمع نیز که یکی از مهم ترین مهارت های دنیای ارتباطات است، این امکان را برای انسان ها فراهم می سازد که هر چه بیشتر دیگران را مجذوب خود کنند و بر ذهن آنها غلبه داشته باشند.

توجه داشته باشید که مزایای یادگیری مهارت سخنرانی در جمع تنها به محیط های شغلی و حرفه ای محدود نمی شود و فواید آن در تمام موقعیت های اجتماعی نظیر روابط دوستانه و خانوادگی و حضور موثر در محیط های مختلف کاملا مشهود و ملموس است.

حال که اندکی با مزایای مختلف فراگیری مهارت سخنرانی در جمع آشنا شدید می خواهیم تاثیرات شگرف آن را بر ذهن مخاطب بررسی کنیم تا ببینیم این مهارت ها چگونه قدرت ما را در جمع افزایش می دهند و امکان نفوذ هر چه بیشتر بر دیگران را برای ما مهیا می سازند.

تسلط بر کلمات، به منزله تسلط بر مخاطب است

کلمات و عبارات، جملات شما را می سازند و جملات نیز پیام خاص شما را به شنوندگان انتقال می دهند. در این راستا، هر چه بیشتر بر کلمات و انتخاب لغات مناسب تسلط داشته باشید، بهتر می توانید توجه دیگران را به خود جلب کنید.

مهارت سخنرانی در جمع

تسلط بر واژه ها که یکی از مهم ترین بخش های مهارت سخنرانی در جمع محسوب می گردد قادر است توجه مخاطب را به میزان بسیار زیادی به سمت شما منعطف کند.

همچنین سعی داشته باشید که بر تُن صدا، لحن گفتار و نحوه بیان خود تسلط کافی داشته باشید و بهترین و صحیح ترین روش را برای انتقال جملات خود به مخاطب انتخاب کنید.

برای مثال شاید لازم باشد که در یک بخش از سخنرانی به منظور تحریک ذهن مخاطب و برجسته نشان دادن موضوع، تن صدای خود را تغییر دهید و یا حتی با توجه به رابطه خود با شنوندگانتان، لحن گفتار خود را دوستانه و یا همراه با نوعی تحکم انتخاب کنید.

ارتباط زبان بدن و مهارت سخنرانی در جمع را دریابید

بخش زیادی از تاثیر شما بر شنوندگان، علاوه بر کلمات و سخنان از طریق زبان بدنتان منتقل می گردد. توجه به حرکات بدن حین سخنرانی یکی از مهم ترین فاکتورهای مهارت سخنرانی در جمع به حساب می آید که متاسفانه به اندازه کافی به آن توجه نمی گردد.

هیچ کدام از حرکات بدن شما نباید انتقال دهنده استرس، اضطراب، نگرانی، خجالت زدگی، ترس، عصبانیت و سایر صفات و علائم منفی از سمت شما باشد؛ زیرا در چنین حالتی مخاطبان شما هرگز به سخنان شما توجهی نخواهند کرد.

مهارت سخنرانی در جمع

باید توجه داشته باشید که زبان بدنتان انتقالگر تسلط و اعتماد به نفس شما باشد. در چنین شرایطی است که مخاطب به شما اعتماد کرده و مجذوب شخصیت و سخنان شما می گردد.

هم چنین در نظر داشته باشید که حرکاتی مانند قرار دادن دست ها در جیب، نشستن به صورت نامتعارف و امثالهم باعث بروز احساس تحقیر در مخاطب نشود که در این صورت نیز دیگران اعتمادشان را به شما از دست خواهند داد.

در عوض تلاش کنید که در نهایت احترام متقابل، فضایی دوستانه را در سخنرانی خود ایجاد کنید و با برقراری ارتباط چشمی، حرکات مناسب دست ها و سایر قسمت های بدن، هر چه بیشتر شنوندگان را نسبت به موضوع بحث علاقه مند کنید.

مهارت سخنرانی در جمع را با توجه به ویژگی های مخاطبان خود فرا بگیرید

توجه به ویژگی های مختلف مخاطبان، از جمله سن، جنسیت، علایق، شرایط مختلف جسمانی از جمله ناتوانی یا کم توانی های جسمی، سطح آگاهی از موضوع بحث و سایر ویژگی های مشترک آنها از جمله مواردی هستند که قبل از تنظیم و ارائه یک سخنرانی شایسته باید به آنها توجه نمود.

مهارت سخنرانی در جمع

قبل از تنظیم محتوا و متن سخنرانی، برای چند دقیقه خودتان را جای مخاطبانتان بگذارید و فکر کنید که آنها بیشتر تمایل دارند که در چه مواردی اطلاعات کسب کنند.

توجه به ویژگی های شنوندگان که از مهم ترین شاخص های مهارت سخنرانی در جمع به شمار می آید، در مواردی نقش پررنگی را در نفوذ در ذهن مخاطب ایفا می کند.

با این روش می توانید توجه مخاطبان را در دقایق آغازین بحث به خود جلب کنید و در ادامه سخنرانی با بهره گیری از تکنیک های زبان بدن و کلمات و جملات مناسب بتوانید بهترین و شایسته ترین سخنرانی را درخور جمع داشته باشید.

فراموش نکنید که مهارت سخنرانی در جمع و فن بیان نیاز به تمرین و تکرار دارد و با در نظر گرفتن اصول فوق، پس از ارائه چندین سخنرانی موفق می توانید تبدیل به یک سخنران تاثیرگذار و ماهر شوید.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟