محتوای اثرگذار
با تولید محتوای اثرگذار برای سخنرانی، ذهن مخاطب را به چالش بکشید
ژانویه 19, 2020
دایره لغات
دایره لغات و واژگان خود را برای ارائه سخنرانی بهتر افزایش دهید
ژانویه 23, 2020

افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی با 5 تمرین بسیار ساده

اعتماد به نفس در سخنرانی

مشکل اعتماد به نفس در سخنرانی

اعتماد به نفس در تمامی عرصه های اجتماعی برای رشد و شکوفایی انسان ضروری است و همین اعتماد به نفس در سخنرانی نقشی اساسی در موفقیت و تاثیرگذاری آن دارد.

به طور کلی، مشکل اعتماد به نفس در بسیاری از انسان ها در سراسر جهان وجود دارد و در برخی موارد، اثر سوء و مخرب آن به حدی است که می تواند افراد را به ترک تحصیل و افسردگی های متفاوت هم بکشاند.

اما حل این مشکل بر خلاف تصور عده زیادی دشوار و ناممکن نیست. تنها با به کارگیری برخی تمرینات بسیار ساده می توانید اعتماد به نفس از دست رفته را در وجود خود باز یابید و از اعتماد به نفس در سخنرانی های خود بهره بگیرید.

در این مقاله برخی نکات و تمرینات ساده قابل به کارگیری در جلسات سخنرانی را برای شما شرح می دهیم و امیدواریم که این تمرینات تاثیری مثبت در روند افزایش خودباوری شما داشته باشد.

اعتماد به نفس در سخنرانی

1. با مخاطبان درباره احساس خود صحبت کنید

افرادی که در جلسه گفت و گوی شما حاضر شده اند، کم و بیش به شما اعتماد دارند و علاقه مندند که بدانند چه احساسی نسبت به مسائل مختلف در درون خود دارید.

کافی است که برای افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی خود از احساس، فکر و نظر شخصیتان برای مخاطبان بگویید و از آنها هم بخواهید که درباره حس و حال درونی خودشان صحبت کنند.

این روش، علاوه بر این که موجب فعالیت همه افراد در جلسه می گردد و تاثیرگذاری سخنرانی شما را بیشتر می کند، این امکان را هم برای شما فراهم می آورد که از میزان توجه و درگیر شدن ذهن و فکر حضار با مطالب ارائه شده بازخورد بگیرید.

2. برای جبران خطاهای احتمالی آماده باشید

در طول جلسه سخنرانی ممکن است شرایطی پیش بیاید که مطلبی را اشتباه بیان کنید و یا اشتباهی در بیان سخنان خود داشته باشید.

اصلا لازم نیست که اعتماد به نفس خود را در چنین شرایطی ببازید؛ چرا که خطا و اشتباه برای همه انسان ها پیش می آید و هیچ کس هم از این شرایط مستثنی نیست.

اعتماد به نفس در سخنرانی

تنها کاری که باید انجام دهید این است که این شرایط را پیش بینی کنید و روش های عکس العمل نشان دادن به این شرایط را هم در نظر بگیرید.

تعریف یک حکایت، لطیفه و یا جمله ای که بتواند سبب خنده حضار شود، راه حل بسیار مناسبی است؛ اما روش های دیگری هم برای برون رفت از این شرایط وجود دارد.

مهم این است که بتوانید اعتماد به نفس در سخنرانی خود را از دست ندهید و به هیچ وجه و در هیچ شرایطی خودتان را نبازید.

3. شک و تردید، آفت اعتماد به نفس در سخنرانی است

تردید نشان دادن به سخنان خودتان، اعتماد شنوندگان را از شما سلب خواهد کرد و اعتماد به نفس خودتان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در چنین شرایطی کمتر کسی به ادامه سخنان شما توجه خواهد کرد. پس باید تلاش کنید که بر محتوای کلام خود کاملا مسلط شوید و آمادگی به هر گونه شبهه و پرسشی را از جانب مخاطبان داشته باشید.

4. شنوندگان خود را بخندانید

این کار کمک می کند که بتوانید بازخورد مخاطبان خود را به درستی و صراحت دریافت کنید و همین نکته باعث افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی می گردد.

اگر در مراحل اولیه موفق به خنداندن کل جمع نشدید نگران نباشید؛ چرا که این کار نیاز به تجربه اندوزی و تمرین دارد و در حین برگزاری جلسات سخنرانی، رفته رفته بر این مهارت چیره خواهید شد.

اعتماد به نفس در سخنرانی

هنگامی که بتوانید هر موقعی که احساس نیاز کردید دیگران را بخندانید، کنترل جلسه و تغییر فضای سرد حاکم در برخی جلسات برای شما ساده خواهد شد. همین امر سبب ایجاد علاقه از طرف شنوندگان نسبت به شخصیت شما خواهد شد و افراد نسبت به گوش دادن به حرف های شما هم علاقه مند خواهند شد.

5. تمرین و تکرار را هرگز فراموش نکنید

گفتنی است که کلیه مهارت های انسانی نیاز به تمرین و تکرار دارند و اگر در طول زمان به آنها توجهی نشود از ذهن انسان فراموش خواهند شد.

تکرار یک مهارت موجب تقویت آن می گردد و به وسیله تمرین مستمر است که در حیطه حرفه ای خود تبدیل به استادی ماهر می شوید.


با شرکت در کارگاه سخنرانی و فن بیان استاد مهرعلیها، کلیه تکنیک هایی که برای ارائه یک سخنرانی خوب و تاثیرگذار لازم است را با تمرینات عملی و حرفه ای فرا بگیرید:

ورکشاپ سخنرانی و فن بیان public speaker


تمریناتی که تا به اینجای کار برای شما ذکر کردیم، تنها بخشی از صدها گام ارزشمندی است که می توانید در راستای افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی های خود بردارید.

با یادگیری و تمرین و تکرار مهارت های مختلف در جلسه های خود، تکنیک های مورد نیاز برای ارائه یک سخنرانی بی عیب و نقص را فرا بگیرید و خودتان را به سخنوری بی بدیل در حرفه و عرصه کاریتان تبدیل کنید.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

2 Comments

  1. مریم گفت:

    مطالب خیلی عالی هستن

  2. عادله ساعی نسب گفت:

    مطالب عالی است وسوسه کننده ای ادموبه یادگیری سوق میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟