هوش اجتماعی
هوش اجتماعی و تاثیر آن بر زندگی شخصی و اجتماعی ما
اکتبر 19, 2019
کشف استعداد
رهایی از مشکلات با کشف و شکوفایی استعدادهای درونی
اکتبر 19, 2019

با همین راهکارهای ساده هوش مالی خود را تقویت کنید

هوش مالی

تعریف هوش مالی

هوش مالی یا هوش اقتصادی، جنبه ای از هوش انسان هاست که همان گونه که از اسم آن بر می آید در رفع مشکلات مالی انسان کاربرد دارد.

اهمیت شناخت و تقویت هوش مالی، با توجه به مشکلات مالی روزافزون و هزینه های سنگین زندگی، بیش از پیش مورد توجه واقع شده است و این جنبه از هوش، به خصوص در سال های اخیر، به یکی از موضوعات مورد بحث روان شناسان و محققان تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که اگر هوش مالی خود را تقویت نکنیم، مشکلات مالی روز به روز بر ما چیره تر خواهند شد و زندگی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

در واقع چه شما صاحب یک کسب و کار بزرگ باشید و چه یک کارمند دولتی، هزینه هایی در زندگی خود دارید که باید از عهده آنها برآیید.

هوش مالی

پس لزوم شناخت و بهره گیری از هوش مالی تنها مختص تاجران و صاحب کاران جامعه نیست؛ بلکه تمامی افراد از جمله دانشجویان و دانش آموزان نیز لازم که است که با آن آشنا باشند و در راستای تقویت هوش مالی خود گام بردارند.

تقویت هوش مالی

حال که نسبت به اهمیت هوش مالی در زندگی مطلع شده اید می خواهیم راهکارهایی را ارائه دهیم که با پیگیری آنها بتوانید هوش مالی خود را تقویت کنید.

تردید نداشته باشید که توجه مستمر به این عوامل، می تواند تاثیر بسیار بزرگی در رشد مالی و رهایی از مشکلات و مسائل مالی ریز و درشت داشته باشد.

تمرکز روی اهداف

قبل از تمرکز بر روی اهداف زندگی خود، باید بتوانید آنها را به درستی تعریف کنید.

زمانی که موفق شدید اهداف اصلی زندگیتان را، به خصوص در حوزه فعالیت های شغلی و مالی، به خوبی برای خودتان روشن سازید، می توانید برای تمرکز کردن بر روی آنها تمرین کنید.

هوش مالی

در نظر داشته باشید که تا حد امکان، تمام مشغله ها و فعالیت های روزمره خود را در راستای رسیدن به این اهداف تنظیم کنید. به گونه این که هر کاری که می کنید به مثابه قدمی باشد، هر چند کوتاه، در جهت رسیدن به خواسته ها و آرزوهایتان.

کاهش وقت های تلف شده و هزینه های اضافی از جمله تاثیراتی هستند که تمرکز بر روی اهداف اصلی، در زندگی شما خواهد داشت.

جسارت و خطرپذیری

قدرت خطرپذیری یا ریسک پذیری از جمله عوامل مهم در حفظ اعتماد به نفس افراد است. در واقع جسور بودن یکی دیگر از مهارت های تقویت هوش مالی است.

البته توجه داشته باشید که این راهکار، به معنی ریسک کردن بدون در نظر گرفتن حدودی شرایط موجود نیست؛ بلکه عاملی است که در کنار توجه به جزئیات و تصمیم گیری های استراتژیک در کسب و کارتان، می تواند تغییراتی را در وضعیت کسب و کار شما به وجود آورد.

بدیهی است که فعالان حوزه بورس و خرید سهام، تا حدود زیادی در تصمیمات خود خطرپذیری و جسارت به خرج می دهند که در موارد زیادی سودهای خوبی کسب می کنند.

پیگیری شغل مورد علاقه

علاقه به زمینه کاری از بزرگ ترین عوامل موفقیت مالی است. اگر به شغل خود علاقه ای ندارید، ترتیبی اتخاذ کنید که بتوانید آن را تغییر داده و یا شغل مورد علاقه خود را در کنار کار قبلیتان شروع کنید.

اگر در زمینه تحصیلی به دنبال رشته مورد علاقه خود نرفته اید، لازم نیست که این اشتباه را در انتخاب شغل هم تکرار کنید.

علاقه بزرگ ترین عامل در حفظ و افزایش انگیزه، صبوری و حل مشکلات، تلاش مستمر و امید به آینده مالی درخشان است.

تنها با علاقه است که قادر خواهید بود در هر ساعتی از شبانه روز و در هر شرایط محیطی برای نیل به اهداف خود تلاش کنید.

خلاقیت

خلاقیت در دنیای کنونی از مشخصه های اصلی انسان های باهوش و موفق به شمار می رود.

هوش مالی

افزایش خلاقیت، شما را در جهت افزایش هوش مالی کمک خواهد کرد. با خلاقیت و به کار گیری ایده های نوین می توانید تجربه کسب کنید، روابط جدید برقرار کنید، روش های جدید انجام امور را فرا بگیرید و از تمامی آنها در راستای موفقیت مالی استفاده کنید.

مدیریت زمان

پیشنهاد می کنیم که برای اهداف کوچک و بزرگی که در ذهن می پرورانید، یک بازه زمانی هم برای تحقق آنها در نظر بگیرید.

مدیریت زمان سبب خواهد شد که کارهایتان را اولویت بندی کنید و در چارچوب تعیین شده برای آنها و در زمان و برنامه مشخص به انجام آنها بپردازید.

همچنین، تمرکز بر روی انجام تک تک کارها در زمان مشخص شده، از دیگر فواید مدیریت زمان است که به شما کمک می کند کارهای جزئی زندگیتان را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟