کنترل هیجان
آیا از تکنیک های صحیح کنترل هیجان آگاهی دارید؟
اکتبر 25, 2019
لایف کوچ
چرا لایف کوچ از نیازهای اساسی انسان ها محسوب می گردد؟
اکتبر 25, 2019

موفقیت در زندگی فردی با تقویت روابط اجتماعی

روابط اجتماعی

مفهوم روابط اجتماعی

اغلب صاحب نظران علوم اجتماعی، در تعریف روابط اجتماعی از دو واژه سیاست و مدیریت اجتماعی کمک می گیرند و مدیریت روابط را بر پایه سیاست مد نظر قرار می دهند.

بدیهی است که توجه به حقوق افراد و علاقه و فرهنگ هر جامعه در برقراری ارتباط اجتماعی بسیار تاثیرگذار است و به کارگیری تکنیک هایی در جهت تقویت ارتباط اجتماعی به بهبود زندگی افراد کمک خواهد کرد.

تاثیر روابط اجتماعی در زندگی فردی

روابط اجتماعی در جهان پیشرفته امروزی از اجزای ناگسستنی زندگی انسان ها به شمار می رود که در سال های اخیر، با پیشرفت سریع فناوری و رسانه های اجتماعی، نسبت به گذشته پررنگ تر شده است.

روابط اجتماعی

می توان ادعا کرد که نوعی نیاز و وابستگی در زندگی برای برقراری روابط اجتماعی وجود دارد که نادیده گرفتن این نیاز عملا غیرممکن است.

حال اگر برقراری این روابط بر مبنای تکریم و احترام و توجه به نیازهای طرفین باشد، قطعا تاثیر مثبتی در زندگی فردی خواهد داشت و در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد.

اهمیت ایجاد روابط اجتماعی سالم

وجود ارتباط اجتماعی سالم، به خصوص در جوانان و نوجوانانی که اهداف تحصیلی و عاطفی مختص خود را دنبال می کنند بسیار حائز اهمیت است.

ارتباط اجتماعی سالم به فرد این امکان را می دهد که عقاید و نظرات دیگران را دریابد و اطلاعاتی در زمینه های خاص کسب کند. بدین ترتیب آگاهی و اطلاعات ما افزایش می یابد و با دید بهتری می توانیم در مورد موضوعات مختلف تصمیم گیری کنیم.

پیگیری بسیاری از اهداف و آرزوها، بدون داشتن ارتباط اجتماعی سالم بسیار دشوار است.

انواع روابط اجتماعی

روابط مستقیم یا رو در رو

روابط اجتماعی مستقیم که ساده ترین و موثرترین نوع آن است، شامل روابط بدون واسطه کلامی میان افراد جامعه می گردد. روابط مستقیم میان دوستان و اعضای خانواده تاثیر زیادی در رفتار و تعیین اهداف اصلی زندگیمان دارد و تحت تاثیر این صحبت ها و گفت و گوهاست که به موضوعی علاقه مند می شویم و هدفی برای خود انتخاب می کنیم.

روابط اجتماعی

از همین منظر، نگرانی والدین نسبت به دوستان نزدیک فرزندان خود قابل درک است؛ زیرا آنها خوب می دانند که این روابط دوستانه تاثیری زیادی در شیوه زندگی فرزندانشان خواهد داشت.

روابط غیرمستقیم یا مجازی

روابط اجتماعی مجازی که به خصوص با پیشرفت رسانه های اجتماعی فراگیر شده است، نگرانی هایی را در سطح جوامع به وجود آورده است.

با توجه به این که به وسیله این رسانه ها، پیشرفت زیادی در زمینه ارتباطات در سرتاسر جهان حاصل شده است، اما سواستفاده ها و ارتباطات مجازی نادرست همواره از نگرانی های خانواده های امروزی به حساب می روند.

در نتیجه با تدبیر و آموزش صحیح در این زمینه می توان از جنبه های مثبت روابط اجتماعی مجازی بهره گرفت و از وابستگی بیش از حد به این رسانه ها جلوگیری کرد.

رازهای داشتن ارتباط اجتماعی قوی

از دستان خود استفاده کنید

معمولا حرکت دست ها، حرف های زیادی را در مورد احساسات شما بیان می کنند. برای مثال قرار دادن دست ها در جیب، دست به سینه ایستادن، حرکت دست ها هنگام سلام و خداحافظی و نحوه دست دادن با طرف مقابل، همه و همه در درک طرف مقابل از تمایل شما نسبت به برقراری ارتباط نقش پررنگی ایفا می کنند.

روابط اجتماعی

شرایط را برای طرف مقابل آرام کنید

در صورتی که تمایل دارید با فردی روابط اجتماعی قوی برقرار کنید، بهتر است علایق، تمایلات و خواسته های وی را در نظر بگیرید و با توجه به ویژگی های شخصیتی او، سعی کنید که شرایط را برایش کاملا آرامش بخش کنید.

در صورتی که افراد حس خوبی کنار شما داشته باشند، بیشتر تمایل خواهند داشت که با شما ارتباط داشته باشند و در زمینه برقراری ارتباط اجتماعی قوی موفق خواهید بود.

اگر لازم می دانید در نحوه صحبت کردن خود تجدید نظر کنید

کوتاه صحبت کردن و صحبت بیش از حد، هر دو می توانند تاثیر مخربی در ایجاد روابط اجتماعی قوی داشته باشند.

اگر احساس می کنید که جملات شما بسیار کوتاه هستند لازم است کمی جزئیات به حرف های خود اضافه کنید و سعی کنید طرف مقابل را نیز وادار به صحبت کردن کنید.

پرحرفی و زیاده گویی نیز تاثیر بسیار بدی بر احساس دیگران نسبت به شما خواهد داشت. در نظر داشته باشید که پرحرفی مانعی در برابر برقراری روابط اجتماعی شما نباشد و با این کار احساس دیگران را نسبت به خود خدشه دار نکنید.


مطالعه بیشتر در این زمینه:

هوش اجتماعی و تاثیر آن بر زندگی شخصی و اجتماعی ما

شعور اجتماعی و معیارهای سنجش آن در جوامع انسان ها


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟