کنترل ذهن
کنترل ذهن ، کلید رسیدن به اهداف و موفقیت در زندگی
اکتبر 18, 2019
کسب و کار
هوش هیجانی و کاربرد آن در مدیریت کسب و کار
اکتبر 18, 2019

موفقیت شغلی و نقش هوش هیجانی

موفقیت شغلی

رابطه موفقیت شغلی با هوش هیجانی

هوش هیجانی بیانگر میزان توانایی انسان ها در کنترل، مدیریت و تنظیم زندگی شخصی و حرفه ای آنهاست. در کنار آن، موفقیت شغلی که یکی از نیازهای اصلی کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ است، تا حدود زیادی به این توانایی افراد بستگی دارد.

تحقیقات علمی زیادی هم نشان می دهند که بین موفقیت شغلی و هوش هیجانی رابطه مستقیمی وجود دارد.

اما سوال اصلی این است که چگونه می توان از این توانایی، در راستای مدیریت بهتر مشاغل بهره گرفت؟

لازم به ذکر است که خوشبختانه می توان با استفاده از مهارت هایی هوش هیجانی را تقویت کرد. پس اگر احساس می کنید که از هوش هیجانی بالایی برخوردار نیستید نگران نباشید.

با استفاده از تمریناتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم به راحتی می توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید و در جهت بهبود وضعیت کسب و کار خود از آن استفاده کنید.

موفقیت شغلی

به انتقادهای موجود در محیط کاری واکنش منفی نشان ندهید

البته همه‌ی کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند به یک شکل نسبت به انتقاد واکنش نشان نمی‌دهند.

بعضی ‌ها همدلانه‌ برخورد می‌ کنند و به ‌دنبال این هستند که بفهمند این انتقاد چه تأثیری بر پیشرفت روابط کاری آنها دارد.

برخی دیگر به ‌دنبال ریشه ‌یابی آن بر می آیند و تک ‌تک مراحلی را که به‌ خاطرش مورد انتقاد قرار گرفته ‌اند، به ‌طور سیستماتیک تجزیه و تحلیل می‌کنند. این افراد می خواهند بدانند که اشکال دقیق کار و موانع موفقیت شغلی آنها از کجاست.

بهانه نیاوردن و دوری از خشم و اضطراب از سایر خصوصیات مدیران با هوش هیجانی بالا است که انگیزه و اعتماد پرسنل و کارکنان را در محیط کار رقم می زند.

شنونده خوبی باشید

سعی کنید در راستای موفقیت شغلی خود، با آرامش کامل به حرف های دیگران گوش دهید و سخنان آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

زمانی که بتوانید به سهولت، حقایق را از تفاسیر، عکس العمل ها و زبان بدن دیگران درک کنید، شک نداشته باشید که در حال تبدیل شدن به یک مدیر لایق و کارآمد هستید.

همچنین این مهارت سبب می گردد که نظر دیگران را، صرفا به این خاطر که با دیدگاه شما متفاوت است رد نکنید. در واقع داشتن ذهن باز نسبت به مسائل کاری، از موهبت های شنونده بودن رئیسان است.

توجه داشته باشید که شنونده خوب بودن به معنی اتلاف وقت روزانه برای گوش دادن به غرغر های کارکنان منفی باف نیست. بلکه باید از این زمان، در جهت بهبود وضعیت، تغییر بهینه شرایط کاری و موفقیت شغلی استفاده کنید.

اگر اشتباه کردید به راحتی عذرخواهی کنید

کسی که هوش هیجانی بالایی دارد، وقت باارزش خود را صرف اثبات کارهای اشتباه خود نمی کند. یک عذرخواهی ساده و صمیمانه در هنگام بروز اشتباهات، به راحتی اعتماد را به محیط کار باز می گرداند و امور کاری را در مسیر صحیح قرار می دهد.

موفقیت شغلی

اجازه دهید که کارکنان، حس اعتماد بیشتری نسبت به شما داشته باشند. این کار سبب می گردد که به نحو شایسته تری وظایف مقررشان را انجام دهند و انگیزه بیشتری در محیط کار خود داشته باشند.

نوآوری و ابتکار را فراموش نکنید

توانایی و تمایل به نوآوری و پیش ‌قدم شدن در امور هم یک نشانه دیگر از هوش هیجانی بالا است. رهبرانی که هوش هیجانی بالایی دارند، تمایل بیشتری برای بهبود و پیشروی امور در راستای موفقیت شغلی از خود نشان می دهند.

به یاد داشته باشید که جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، روز به روز در حال پیشرفت و تغییر است. پس شاید لازم باشد که شیوه انجام برخی امور را هم تغییر دهید.

اگر احساس می کنید تغییراتی در قسمتی از حرفه شما لازم به اجرا است، قبل از هرگونه اقدامی از نظرات دیگران بهره بگیرید.

مشتری های شما بهترین کسانی هستند که می توانند شما را در راه موفقیت شغلی و بهبود وضعیت کسب و کارتان یاری کنند.

قاضی خوبی باشید

اختلاف ‌نظر و مشکل در تمام گروه ‌های حرفه ای پیش می‌آید. وقتی چنین موقعیتی به وجود می ‌آید، رهبر باید کمک کند تا راه ‌حل مناسبی پیدا شود و در روند تصمیم ‌گیری، حقوق تمامی افراد گروه را رعایت کند.

موفقیت شغلی

تمام افراد گروه باید حق اظهار نظر داشته باشند و بدون نگرانی نظرشان را بیان کنند. در واقع رهبر باید همه‌ چیز را بشنود، به همه احترام بگذارد و سپس در جهت رفع مشکل قدم بردارد.

مدیرانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، همیشه به تک ‌تک افراد گروهشان فرصت اظهار نظر می‌دهند تا مشکلات را پیش از آن که به نارضایتی از شغل منجر شود، رفع کنند. توجه داشته باشید که همین امر تاثیر زیادی در موفقیت شغلی ایفا می کند.

گاهی بهترین کاری که یک مدیر در جهت رفع مشکل انجام می ‌دهد این است که به افراد اجازه دهد با صحبت کردن درباره آن، بار سنگین مشکل را از سینه خود بردارند و خودشان را خالی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟