تکنیک های کنترل خشم
آیا از موثرترین تکنیک های کنترل خشم آگاهی دارید؟
اکتبر 18, 2019
کنترل ذهن
کنترل ذهن ، کلید رسیدن به اهداف و موفقیت در زندگی
اکتبر 18, 2019

بهبود روابط در زندگی شخصی با تقویت هوش اجتماعی

تقویت هوش اجتماعی

آیا امکان تقویت هوش اجتماعی برای انسان ها وجود دارد؟

لازم به ذکر است که هوش اجتماعی همانند هوش هیجانی قابل تقویت شدن و اکتسابی است. بدین معنی که می توان با آموزش و تمرین، آن را تقویت کرد. توجه داشته باشید که قبل از تقویت هوش اجتماعی، بهتر است آموزش های لازم برای تقویت هوش هیجانی را فرا بگیریم.

حال با فرض این که فردی از نظر هوش هیجانی در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد، می توان برای تقویت هوش اجتماعی اقدام کرد.

لزوم تقویت هوش اجتماعی

از آنجایی که تمامی انسان ها در یک جمع و گروه زندگی می کنند، هیچ کس نمی تواند بگوید که فقط خودم مهم هستم و فقط نیازها، خواسته ها و تمایلات من در اولویت قرار دارند و افرادی که این روش را برای زندگی خود انتخاب می کنند به خودمحوری و خودشیفتگی متهم می گردند.

تقویت هوش اجتماعی

زندگی در جمع و در هر جامعه ای آداب و رسوم خود را دارد که لازم است رعایت شود و نمی توان بدون در نظر گرفتن موقعیت دیگران، بر خواست و امیال خود اصرار ورزید.

تقویت هوش اجتماعی و استفاده از آن، عاملی است که مسیر رسیدن به اهداف و رویاهایمان را برایمان هموارتر می سازد.

با توجه به این که انسان ها برای بقای خود به یکدیگر وابسته هستند، اهداف و آرزوهای آنها نیز در ارتباط با یکدیگر گره خورده است و هر چه یک شخص بتواند در تنظیم روابط اجتماعی خود موفق تر باشد، در نیل به اهداف خود نیز موفق تر خواهد بود.

راهکارهای تقویت هوش اجتماعی

حال که درباره لزوم تقویت هوش اجتماعی قانع شدیم، لازم است مهارت های مرتبط با آن را نیز فرا بگیریم. یادگیری این مهارت ها و تمرین و تکرار آنها به بهبود روابط اجتماعی شما کمک خواهد کرد.

زمانی که احساس کردید که نسبت به گذشته در روابط خود موفق تر ظاهر شده اید، میتوانید اطمینان حاصل کنید که روند تقویت هوش اجتماعی شما به خوبی در حال پیشرفت است.

شنونده خوبی باشید

هنگام صحبت با دیگران به خوبی به حرف های آنها گوش کنید. اجازه ندهید کم توجهی شما به سخنان دیگران، تاثیر منفی در روابط شما بگذارد.

همچنین حرکات سر به نشانه تایید و لبخند زدن می تواند تاثیر مثبتی بر رابطه شما داشته باشد. توجه داشته باشید که هرگز به صورت خیره وار، به چشم های طرف مقابل زل نزنید؛ زیرا زل زدن و خیره نگاه کردن نشانه عدم توجه است، نه توجه عمیق.

تکنیک های زبان بدن را فرا بگیرید

قطعا شنیده اید که زبان بدن نقش بسیار مهمی را به خصوص در محاورات رسمی و دیپلماتیک ایفا می کند.

حرکات بدن شما، حتی به صورت ناخودآگاه، بر احساس طرف مقابل نسبت به شما تاثیر می گذارد و توجه به این حرکات در تقویت هوش اجتماعی بسیار ضروری است.

تقویت هوش اجتماعی

برای مثال، هرگز هنگام صحبت کردن با دیگران دست به سینه ننشینید؛ زیرا این کار نشانه ای است از عدم تمایل به حرف زدن با آن شخص.

با یادگیری تکنیک های مربوط به زبان بدن، حالت چهره و حرکات بدن خود را در هنگام صحبت با دیگران کنترل کنید تا بتوانید تاثیر عمیق تری بر روی افراد بگذارید.

در محیط های اجتماعی حضور یابید

حضور در محیط های اجتماعی و در بین افراد مختلف، خود به خود سبب برقراری ارتباط و معاشرت با افراد جدید می گردد که تاثیری عمیقی در تقویت هوش اجتماعی دارد.

بدیهی است که در این ارتباطات نو، با انسان های جدید آشنا می شوید، از سلایق و ایده های آنها مطلع می گردید و پنجره ای از جهان بینی از نگاه دیگران به روی شما باز می گردد.

پیشنهاد می کنیم که این گروه های اجتماعی را بر مبنای علاقه خود انتخاب کنید تا انگیزه بیشتری برای حضور در این محیط ها داشته باشید. سالن های تئاتر، سینما، گالری های هنری، کارگاه های دانشجویی و مهارت اندوزی مثال هایی از این گروه ها هستند.

سعی کنید تا می توانید شاد و پر انرژی باشید

به طور غریزی انسان ها تمایل زیادی به شادی و خندیدن دارند و کشش آنها به سمت افرادی است که این شرایط را برایشان به وجود می آورند.

تقویت هوش اجتماعی

قطعا به یاد دارید که در دوران مدرسه و دانشگاه، آن دسته از همکلاسی های شما که استعداد زیادی در ایجاد شور و نشاط در محیط داشتند، از محبوبیت بالایی نیز برخوردار بودند و دوستان زیادی نسبت به بقیه داشتند.

در واقع میل غریزی انسان ها، به معاشرت با افرادی است که محیط شادی را برای آنها فراهم می آورند و توجه به این نکته در جهت تقویت هوش اجتماعی بسیار مهم است.

پس برای موفقیت در روابط اجتماعی، کارهای اشتباه خود را در این زمینه کنار بگذارید و سعی کنید به نوعی دیگران را برای معاشرت با خود علاقه مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟