پرش ذهن
پرش ذهن چیست و چگونه باید در هنگام سخنرانی با آن مقابله کرد؟
ژانویه 17, 2020
اعتماد به نفس در سخنرانی
افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی با 5 تمرین بسیار ساده
ژانویه 19, 2020

با تولید محتوای اثرگذار برای سخنرانی، ذهن مخاطب را به چالش بکشید

محتوای اثرگذار

منظور از محتوای اثرگذار چیست؟

بدون اغراق، تولید محتوای اثرگذار رمز موفقیت ارائه یک سخنرانی موفق است و کیفیت و موضوع محتوا، تاثیری بزرگ در ذهن مخاطب و جذب افراد در جلسات سخنرانی دارد.

در مرحله آماده سازی خود برای سخنرانی، باید بدانید که در مورد چه چیزی می خواهید صحبت کنید و موضوع و چارچوب اصلی حرف های شما در چه حیطه ای قرار دارد.

تعیین موضوع، شاید در اولین نگاه بسیار ساده و ابتدایی جلوه کند، اما معضل و مشکل اصلی تعداد زیادی از سخنرانان کم تجربه است که در اولین گام، چارچوب ثابتی برای حرف های خود تعریف نمی کنند و در هنگام ارائه سخنرانی خود، به صورت جسته و گریخته به بیان مطالب مختلف می پردازند.

به طور کلی منظور از محتوای اثرگذار تنظیم مطالبی است که در اولین گام محوریت و موضوعیت دقیقی با بحث سخنرانی داشته باشد و در گام های بعدی بتواند تاثیر خود را بر فکر و ذهن شنوندگان تثبیت کند.

محتوای اثرگذار

در ادامه به برخی ویژگی های اصلی محتوای اثرگذار می پردازیم و از شما می خواهیم که این نکات را هنگام تنظیم محتوای بحث، تحت نظر قرار دهید.

ایجاد شوک در مخاطب و در اولین دقایق جلسه

آیا از تاثیر قانون بیست هشتاد در روابط انسانی و جلب توجه دیگران چیزی شنیده اید؟

مطابق قانون بیست هشتاد در برقراری رابطه با انسان ها، هشتاد درصد تاثیر مثبتی که می توانید بر مخاطب داشته باشید در بیست درصد نخست گفت و گو و یا به بیانی بهتر در نخستین دقایق ارائه سخنرانی شما اتفاق می افتد.

بدین ترتیب شما باید محتوای اثرگذار خود را به گونه ای تنظیم کرده باشید که بتوانید در همان دقایق نخست، نوعی شوک و انگیزش قوی را به مخاطب القا کنید.

استفاده از یک جمله نافذ و یا حقیقتی باور نکردنی می تواند گزینه مناسبی برای القای شوک باشد. اگر شنیدن یک خبر یا عبارت جالب در وهله اول سبب انگیزش شما شده باشد، پس این خبر می تواند برای شنوندگان شما هم جالب و تاثیرگذار باشد.

لحن گفتار، بخشی جدایی ناپذیر از محتوای اثرگذار

روشی که برای ادای لغات و جملات و انتقال پیام محتوا به مخاطب استفاده می کنید، خود بخشی از تولید محتوا می باشد که متاسفانه به طور شایسته بدان توجه نمی گردد.

محتوای اثرگذار

اگر قرار است که در مورد خطراتی که گرمایش زمین انسان ها را تهدید می کند صحبت کنید، باید حس همدلی و همدردی از سمت شما به شنوندگان القا شود و هرگز نباید فضایی را به وجود آورید که این حس منفی به مخاطب القا شود که او به واسطه سبک زندگی اش، باعث و بانی بخشی از مشکل گرمایش زمین است.

به طور کلی خودتان را بر روی صندلی شنوندگان سخنرانیتان در نظر بگیرید و ببینید که لحن گفتارتان چه پیامی را در ذهن شما تداعی می کند و یا این پیام، جلسه سخنرانی را به همان سمت و سویی که انتظارش را دارید خواهد برد؟

استفاده از ابزارهای محتوایی مناسب

شاید حضور در یک جلسه سخنرانی چند دقیقه ای، حتی اگر موضوعی جنجالی و جذاب هم داشته باشد، برای برخی مخاطبان و حضار در جلسه سخنرانی شما خسته کننده باشد.

در نتیجه لازم است که روند پیشرفت صحبت خود را تنها به لغات و جملات و حرف زدن های خودتان محدود نکنید.

محتوای اثرگذار

استفاده از یک فیلم چند دقیقه ای مناسب حال جلسه، گزینه مناسبی است که هم بتوانید برای مدتی فضای جلسه را تغییر دهید و هم این که در حین تماشای فیلم از حرکات و میزان توجه افراد بازخورد بگیرید. همچنین، فرصت استراحت کوتاهی که در این حین برای شما به وجود می آید هم خالی از لطف نیست.

تنظیم محتوای اثرگذار با استفاده از ابزارهای محتوایی پرکاربرد جانبی کار دشواری نیست.


با شرکت در کارگاه سخنرانی و فن بیان استاد مهرعلیها، کلیه تکنیک هایی که برای ارائه یک سخنرانی خوب و تاثیرگذار لازم است را با تمرینات عملی و حرفه ای فرا بگیرید:

ورکشاپ سخنرانی و فن بیان public speaker


تمرکز خود را بر این نکته قرار دهید که مخاطب علاوه بر این که در دقایق اولیه صحبت شما تحت تاثیر قرار می گیرد، در ادامه بحث هم بتوانید این انگیزه و علاقه را به روش های مختلف در وی نگه دارید و اثر تمام عواملی را که ممکن است باعث بی حوصلگی و خستگی افراد شود را به حداقل برسانید.

تکنیک های تنظیم محتوای اثرگذار تنها محدود به نکات فوق نمی گردند. لازم است که با انرژی و تمرکز در مسیر تولید محتوای مناسب سخنرانی خود گام بردارید و با بهره گرفتن از بازخورد حضار در جلسات و تجربه اندوزی، به یک سخنران ماهر تبدیل شوید.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟