دایره لغات
دایره لغات و واژگان خود را برای ارائه سخنرانی بهتر افزایش دهید
ژانویه 23, 2020
نگرانی و دلواپسی
شناخت ریشه های نگرانی و دلواپسی و راهکارهای غلبه بر آنها
می 28, 2020

چگونه در سخنرانی ها توجه مخاطب را به خود جلب کنیم؟

توجه مخاطب

جلب توجه مخاطب در جلسات سخنرانی

سخنرانان ماهر به خوبی می دانند که برای ارائه یک سخنرانی جذاب، لازم است که در اولین قدم بتوانند به خوبی توجه مخاطب را به موضوع بحث و مطالب خود جلب کنند.

نکته مهمی که در جلب توجه مخاطب باید در نظر گرفته شود این است که هرگز نباید این کار با روش های نامناسب، منفی و نامتعارف انجام شود. چرا که در چنین وضعیتی، نه تنها توجه مخاطب به شخص سخنران و موضوع بحث بیشتر نخواهد شد، بلکه حتی اندک ارتباط و علاقه قبلی هم از بین خواهد رفت.

اما پرسش اصلی اینجاست که جلب توجه مخاطب در حین سخنرانی باید از چه راه هایی صورت پذیرد؟

در این مقاله به برخی از این روش ها اشاره می کنیم تا شما عزیزان بتوانید با تمرین و بهره گرفتن از این نکات بتوانید فن بیان و سخنرانی های خود را بهبود ببخشید.

از شنوندگان خود در جلسه سخنرانی سوال بپرسید

این کار یکی از روش های متداول جلب توجه مخاطب و حفظ تمرکز آنها بر روی موضوع سخنرانی است.

توجه مخاطب

اگر شنوندگان شما بدانند که ممکن است در هر لحظه ای از آنها درخواست شود که به پرسشی پاسخ دهند، بدون شک بیشتر سعی خواهند کرد که به سخنان شما گوش دهند و بتوانند به بحث و پرسش و پاسخ بپردازند.

همچنین می توانید برای رفع خستگی و یا شکستن سکوتی که گاهی اوقات بر فضای سرد سخنرانی حاکم می شود، پرسش هایی خارج از موضوع بحث از شنوندگان خود بپرسید.

نام شما چیست؟ اهل کجا هستید؟ کار و بارتان چگونه است؟

پاسخ همه این سوالات و پرسش هایی از این قبیل برای کمتر کسی اهمیت دارد. هدف انسان ها از طرح این سوالات، اغلب به منظور تغییر دادن جو غیر صمیمی و خشک فضای جلسات است.

برای جلب توجه مخاطب ها، تمرینات گروهی برایشان در نظر بگیرید

در اغلب کلاس های آموزش زبان های خارجی از زبان آموزان خواسته می شود که دیالوگ ها و تمرینات را به صورت گروهی انجام دهند.

دلیل اصلی این کار این است که آنها مجبور شوند خود را در بحث های گروهی درگیر کنند و توجه افراد به موضوعات درسی با این روش بیشتر شود.

توجه مخاطب

پیشنهاد می کنیم که شما هم از تمرینات گروهی در جلسات خود استفاده کنید. این روش باعث می شود که افراد مجبور شوند با دوستان جدید خود محاوره داشته باشند و تاثیری شگفت انگیزی در افزایش توجه مخاطب بر موضوع بحث دارد.

می توانید حاضرین در جلسه را به گروه های 2 الی 5 نفره تقسیم کنید و از آنها بخواهید تا تمرینات ویژه ای را انجام دهند. حتی برقراری یک ارتباط کوچک یک دقیقه ای بین دو نفر از اعضای کلاس درباره موضوع بحث هم خالی از لطف نیست.

از مثال های آشنا و ملموس برای مخاطب استفاده کنید

سخنان و جمله های خود را به واژه های کلیدی و دور از ذهن محدود نکنید. روند انتقال مطالب را به گونه ای تنظیم کنید که نوعی احساس ملموس بودن موضوع در ذهن مخاطب تداعی گردد.

توجه مخاطب

این روش تاثیر عجیبی در جلب توجه مخاطب دارد. بدن ترتیب آنها حس می کنند که حرف شما را می فهمند و شما هم از مشکلات آنها با خبر هستید و در این محیط دور هم جمع شده اید تا چاره ای برای این مشکلات پیدا کنید.

امتیاز دیگری که با گزینش مسائل آشنا برای مخاطب به دست می آورید ایجاد ارتباط قلبی است. به طور کلی انسان ها جذب کسانی می شوند که مشکلات و دغدغه های یکسانی داشته باشند و این امر یکی از راهکارهای ایجاد روابط موثر با توجه به اصل شباهت است.

اجازه دهید که مخاطبان شما احساس کنند که شما هم روزی با مشکلات فعلی آنها دست و پنجه نرم کرده اید و موفق شده اید که از این ناملایمات و سختی ها عبور کنید.


با شرکت در کارگاه سخنرانی و فن بیان استاد مهرعلیها، کلیه تکنیک هایی که برای ارائه یک سخنرانی خوب و تاثیرگذار لازم است را با تمرینات عملی و حرفه ای فرا بگیرید:

ورکشاپ سخنرانی و فن بیان public speaker


بدون تردید با تکرار و تمرین این روش ها و روش های مشابه می توانید جلسات سخنرانی و فن بیان خود را بهبود ببخشید.

اگر در سخنرانی های اولیه خود موفق نشده اید که نتیجه دلخواهتان را کسب کنید نگران نباشید؛ چرا که فن بیان یک مهارت است و تنها با توجه و تکرار و تمرین تقویت می گردد.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟