اعتماد به نفس در سخنرانی
افزایش اعتماد به نفس در سخنرانی با 5 تمرین بسیار ساده
ژانویه 19, 2020
توجه مخاطب
چگونه در سخنرانی ها توجه مخاطب را به خود جلب کنیم؟
ژانویه 31, 2020

دایره لغات و واژگان خود را برای ارائه سخنرانی بهتر افزایش دهید

دایره لغات

لزوم افزایش دایره لغات

یکی از نکات مهم در ارائه سخنرانی های خوب، دارا بودن دایره لغات و واژگان مناسب است و متاسفانه به طور شایسته، در کلاس های مهارت سخنرانی به آن اشاره نمی گردد.

قبل از سخنرانی خود به این نکته فکر کنید که تا چه حد می توانید واژگان مناسب سخنان خود را در ذهن خود مرور کرده و در حین سخنرانی از آنها استفاده کنید؟

آیا از لغات تخصصی موضوع بحث خود آگاهی دارید؟ بدون شک لازم است که برای شرح و بسط محتوای سخنرانی و پاسخ دادن به سوالات احتمالی شنوندگان، از واژگان تخصصی مباحثی که در حیطه آنها سخن می گویید آگاهی داشته باشید.

پس افزایش دایره لغات یکی از الزامات فرا گرفتن مهارت سخنرانی و سخنوری است. در کنار آن باید بدانید که علاوه بر یاد گرفتن واژگان جدید، روش استفاده و بهره گرفتن از آنها را هم باید بیاموزید.

راهکارهای گسترش دایره لغات

برای پاسخ دادن به این پرسش که از چه راهی می توانیم دایره واژگان خود را گسترش دهیم، چندین راه را به شما پیشنهاد می کنیم که برای رسیدن به این هدف مناسب می باشند.

مطالعه کنید

از خواندن کتاب های خوب غافل نشوید. مجلات و نشریاتی که محتوایی با محوریت موضوع سخنرانی شما داشته باشند هم می تواند تاثیر بسزایی در ارتقای سطح واژگان تخصصی شما داشته باشد.

دایره لغات

با اختصاص دادن مدتی از شبانه روز به مطالعه و خواندن کتاب های متنوع، در کنار بهره گرفتن از مطالب و نکات جدید، دایره لغات شما نیز افزایش می یابد و می توانید لغات زیبا و تاثیرگذاری را که از این راه فرا می گیرید، در سخنرانی خودتان هم به کار بگیرید.

به سخنرانی های دیگران گوش فرا دهید

سخنرانی های حرفه ای اساتید پیرامون موضوع بحث خود را بیابید و آنها را مرور کنید. این کار به شما می آموزد که واژگان جدید و متنوعی را بشنوید و یاد بگیرید.

نکته مثبتی دیگری که در مشاهده فیلم سخنرانی دیگران وجود دارد این است که می توانید زبان بدن و روش ارائه آنها را هم تحلیل کنید.

دقت داشته باشید که تا حد امکان از سخنرانی افراد با تجربه استفاده کنید؛ زیرا این افراد بر اساس تجربه ای که دارند و خطاهایی که در این راه مرتکب شده و اصلاح کرده اند، می توانند الگو و مدل مناسبی برای شما باشند.

دایره لغات جدید را در گفت و گوهای خود به کار بگیرید

تکرار و تمرین، یکی از بزرگترین نکات در فراگیری مهارت های مختلف است و استفاده روزمره از لغات جدید در گفت و گوهای روزمره نیز، راه تمرین افزایش دایره واژگان می باشد.

دایره لغات

واژگان جدیدی که یاد می گیرید را در ذهن خود مرور کرده و در مکالمات روزمره به کار گیرید. این ترفند، مشابه تمرین مهارت اسپیکینگ یا صحبت کردن در یاد گرفتن یک زبان خارجی است.

در هر دو مورد، شما نیاز دارید که لغت های جدید را فرا بگیرید، آنها را مرور کنید، نحوه استفاده و ساختار این واژگان جدید را بیاموزید و سعی کنید که در جملات خود از آنها استفاده کنید.

یک لغت نامه مناسب تهیه کنید

به همراه داشتن یک فرهنگ لغات مناسب هم می تواند گزینه مناسبی برای افزایش دایره لغات باشد. همچنین می توانید از لغت نامه های آنلاین موجود در وب سایت های مختلف استفاده کنید.

با این روش می توانید در هر زمان و در هر مکانی که واژه جدیدی به گوشتان می خورد، از فرهنگ لغت همراه خود کمک بگیرید و از مفهوم و معنی آن آگاه شوید.

سخنان خود را ضبط کنید و به سخنرانی خود گوش کنید

این روش تاثیرات عمیقی در انتخاب و اصلاح نحوه گفتار دارد. بدین ترتیب می توانید خود را به جای مخاطب در نظر بگیرید و احساسی که از شنیدن سخنان خودتان دارید را تحلیل کنید.

دایره لغات

کنترل استرس و اضطراب هم از سایر نکات مثبت گوش دادن به صدای ضبط شده خودتان است. اگر بدانید که در چه زمان هایی دچار اضطراب می شوید، به راحتی می توانید آن را اصلاح کنید.


با شرکت در کارگاه سخنرانی و فن بیان استاد مهرعلیها، کلیه تکنیک هایی که برای ارائه یک سخنرانی خوب و تاثیرگذار لازم است را با تمرینات عملی و حرفه ای فرا بگیرید:

ورکشاپ سخنرانی و فن بیان public speaker


هنگامی که به جملات خودتان گوش می دهید، با خود فکر کنید که آیا می توانید یک جمله و یا یک مفهوم را با بیانی صریح تر و لحنی شیوا تر به مخاطب منتقل کنید.

رفته رفته خواهید دید که با گذشت زمان، مهارت سخنرانی و دایره لغات ذهنتان تقویت می گردند و بهترین جملات را در هر زمانی انتخاب می کنید.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟