لایف کوچ
چرا لایف کوچ از نیازهای اساسی انسان ها محسوب می گردد؟
اکتبر 25, 2019
مهارت سخنرانی در جمع
مهارت سخنرانی در جمع و تاثیرگذاری بر مخاطب
اکتبر 25, 2019

هوش کلامی خود را تقویت کنید و در سخنرانی ها از آن بهره ببرید

هوش کلامی

تعریف هوش کلامی

بر اساس نظریه هوش های چندگانه، تمامی انسان ها از انواع مختلف هوش در طول حیات خود بهره می گیرند. هوش کلامی نیز یکی از مهم ترین انواع هوش انسان هاست که بیانگر مهارت تحلیل اطلاعات و حل و فصل مشکلات از طریق استدلال های مبتنی بر زبان بشر می باشد.

افرادی که هوش کلامی بالایی دارند، توانایی بیشتری در تحت تاثیر قرار دادن دیگران به کمک کلمات و حرف های خود خواهند داشت.

در واقع توانایی متقاعد کردن دیگران، نفوذ در ذهن آنها و متقاهد کردن دیگران به تغییر رای و نظرشان از طریق هوش کلامی امکان پذیر است و هر چه این نوع از هوش در افراد تقویت گردد تاثیر سازنده ای در روابط اجتماعی آنها خواهد داشت.

تقویت هوش کلامی

بسیاری از مشاغل حرفه ای و رشته های تحصیلی، دایره لغات و کلمات مخصوص خود را دارند که اطلاع از آنها در انتخاب بهتر کلمات و جملات موثر است.

همچنین روابط اجتماعی، دوستانه و عاطفی انسان نیز از سخنان ما تاثیر می پذیرند و نحوه صحبت کردن افراد در موفقیت یا بی نتیجه ماندن این روابط، نقش قابل ملاحظه ای را ایفا می کند.

هوش کلامی

دلایل مشابه دیگری نیز وجود دارند که لزوم تقویت و بهره گیری هر چه بهتر از هوش کلامی را برای ما روشن می سازند و بر همین اساس انسان ها را در مسیر تقویت هوش کلامی خود قرار می دهند.

راهکارهای تقویت هوش کلامی اغلب بسیار ساده هستند که در ادامه بحث به برخی از آنها اشاره می کنیم.

به سخنرانی های افراد معروف دقت کنید

نحوه صحبت کردن و لحن بیان مجریان معروف و محبوب تلویزیون را تماشا کنید. با دقت به انتخاب کلمات و زبان بدن آنها ببینید که چه چیزهایی سبب شده است آنها تا به این اندازه در حرفه خود موفق شوند.

با تقلید از آنها می توانید هوش کلامی خود را نیز تقویت کنید و تلاش کنید که در ذهن مخاطبان خود نفوذ کنید.

زمان مطالعه روزانه خود را ارتقا دهید

بدیهی است که با مطالعه کتاب های جدید و روزنامه ها و مجلات مختلف، با واژگان و ساختارهای جدیدی در زبان آشنا می شوید و می توانید از آنها در مکالمات خود استفاده کنید.

بنابراین ارتقای سطح مطالعه فردی تاثیر مستقیم در تقویت هوش کلامی دارد و به فرد کمک می کند تا پس از مدتی تبدیل به یک سخنور ماهر شود.

ژست ها و زبان بدن خود را دریابید

حتما می دانید که بخش بزرگی از احساس شما نسبت به مخاطب و تمایلتان برای صحبت با او و ادامه بحث از طریق حرکات دست و زبان بدن شما منتقل می گردد.

هوش کلامی

با استفاده از یک کتاب مناسب در مورد زبان بدن مطالعه کنید و منظور تمام حرکات دست و سایر نقاط بدن را دریابید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از احساس مخاطب خود نیز مطلع شوید و بر این اساس بتوانید مکالمات و روابط خود را مدیریت کنید.

فراموش نکنید که هوش کلامی شما ارتباط عمیقی با زبان بدنتان دارد و بر همین اساس لازم است که نسبت به حرکات بدن خود حین صحبت کردن آگاهی کامل داشته باشید.

خودتان را به عنوان فردی با هوش کلامی بالا باور کنید

خودباوری و اعتماد به نفس تاثیر زیادی در ارائه یک سخنرانی جذاب و انگیزه بخش دارد.

در صورتی که هنگام سخنرانی رفتارهایی در قالب عدم اعتماد به نفس، عدم اطمینان کافی در مورد سخنان و یا خجالت از خود بروز دهید، اعتماد شنوندگان نیز از شما سلب خواهد گشت و نسبت به حرف ها و جملاتتان هم توجهی نخواهند کرد.

توجه داشته باشید که شما بایستی این مهارت را در وجودتان تقویت کنید که با بازی با کلمات و واژه ها و تحریک احساس مخاطب بتوانید یک موضوع ساده را با جزئیات مفصل مانند یک کشف نو برای آنها جلوه دهید.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟