بیزینس کوچ
چرا کسب و کار شما به یک بیزینس کوچ نیاز دارد؟
ژانویه 16, 2020
محتوای اثرگذار
با تولید محتوای اثرگذار برای سخنرانی، ذهن مخاطب را به چالش بکشید
ژانویه 19, 2020

پرش ذهن چیست و چگونه باید در هنگام سخنرانی با آن مقابله کرد؟

پرش ذهن

مفهوم پرش ذهن

آیا برای شما هم پیش آمده است که در هنگام ارائه یک سخنرانی، افکار مختلفی به ذهنتان خطور کنند و یا برخی فشارهای عصبی مانع تمرکز و سبب پرش ذهن شما گردند؟

در واقع پرش ذهن به حالتی گفته می شود که در آن، برخی عوامل بیرونی نظیر استرس، اضطراب، حواس پرتی، عدم تمرکز و مشغول بودن فکر و ذهن به یک مساله مهم دیگر، مانع می گردند که انسان بتواند بر روی ارائه یک سخنرانی کامل و بی عیب و نقص تمرکز کند.

در چنین حالتی شما نمی توانید بهترین سخنرانی خود را به شنوندگانتان ارائه دهید؛ چرا که مساله ای از فضای بیرونی بر عملکرد شما تاثیر می گذارد و لازم است که راهکارهای مقابله با پدیده پرش ذهن را بیاموزید.

پرش ذهن

روش های درمان پرش ذهن

همان گونه که در مقدمه این نوشتار بدان اشاره شد، پرش ذهن می تواند دلایل مختلف و متعددی داشته باشد.

مانند هر مشکل دیگری، در اولین قدم برای حل این معضل نیز لازم است که نسبت به دلیل و علت بروز آن اطلاعات کافی داشته باشیم. باید بدانیم که چه چیزی مانع تمرکز ما در هنگام صحبت کردن می گردد و حواس ما پرت چه موضوعی می شود.

در صورتی که چنین مشکلی، تحت تاثیر برخی بیماری های روحی و روانی نظیر اختلالات دوقطبی و یا فشارهای شدید عصبی باشد، لازم است که حتما از یک پزشک متخصص و روان درمان برای درمان کمک گرفته شود.

اما خوشبختانه عموم افرادی که دچار پرش ذهن می شوند، با تقویت مهارت هایی می توانند این موضوع را در وجود خود کمرنگ تر و در نهایت حذف کنند.

در ادامه به برخی از مهم ترین تکنیک های فائق آمدن بر معضل پرش ذهن اشاره شده است:

زندگی را در لحظه حال دریابید

مهم ترین نکته در همین لحظه ای که در حال خواندن این مقاله هستید چیست؟ بدون شک در پی بهبود زندگی و حل یکی از مشکلات خود هستید؛ پس عملکرد خوب و تحسین برانگیزی دارید.

حال خود را در حال سخنرانی و صحبت کردن برای یک جمع تصور کنید. بهترین عملکرد شما استفاده از جملات مثبت، رعایت تکنیک های زبان بدن، برقراری ارتباط چشمی با مخاطبین و امثالهم می باشد که به شما در هر چه بهتر برگزار شدن جلسه سخنرانی کمک کنند.

پرش ذهن

این تمرین را در تک تک لحظه های زندگی خود انجام دهید و بهترین کاری که می توانید در هر موقعیتی انجام دهید را تصور کرده و همان عمل را انجام دهید.

با این روش، نه تنها رشد و پیشرفت چشمگیری در زندگی خود خواهید داشت، بلکه به راحتی یاد می گیرید که اثر تمام نکاتی که باعث حواس پرتی شما می گردند را تا حد امکان کاهش دهید.

افکار مثبت خود را یادداشت کنید

یک دفترچه یادداشت جیبی به همراه یک خودکار تهیه کنید و این دو را همیشه و همه جا به همراه داشته باشید.

واقعیت این است که در طول روز و موقعیت های گوناگونی که در آنها حضور می یابید افکار مثبت و خلاقانه ای به ذهن شما خطور می کنند که اگر در همان لحظه به آنها توجه نشود سریعا از یاد خواهند رفت.

در نتیجه لازم است که همواره، هر چیزی که به ذهنتان خطور می کند و می تواند باعث پیشرفتتان گردد را یادداشت کنید تا در آینده بتوانید آنها را مرور کنید.

پس هرگز و هرگز به ذهن فراموشکار خود اعتماد نکنید. برای ارائه یک سخنرانی تاثیرگذار هم اگر جمله یا مطلبی به ذهنتان می رسد یادداشت کنید و در هنگام صحبت کردن از آن استفاده کنید.

پرش ذهن

درمان پرش ذهن با مدیتیشن را امتحان کنید

مدیتیشن فنونی را به شما آموزش می دهد که هدف عمده آنها تسلط بر ذهن است. با تسلط بر فکر و ذهن، تاثیر عوامل بیرونی استرسزا و اضطراب آور به کلی از بین خواهد رفت.


با شرکت در ورکشاپ سخنرانی و فن بیان استاد مهرعلیها، پرش ذهن را با تکنیک های عملی و ریشه یابی تخصصی درمان کنید:

ورکشاپ سخنرانی و فن بیان public speaker


مدیتیشن یک تکنیک بسیار قدیمی و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن فرد مرحله به مرحله می آموزد که تمام توجه خود را متمرکز وجود درونی خود کند و همین امر باعث رسیدن به آرامش و سلامت ذهن می گردد.

مدیتیشن تاثیر بسزایی در درمان پرش ذهن دارد. تمامی عوامل بروز پرش ذهنی در مدیتیشن تحت توجه قرار می گیرند و هدف اصلی بر روی حذف آنها قرار می گیرد.

حتما مدیتیشن را در کنار سایر تکنیک ها، در برنامه روزانه خود قرار دهید و همه روزه زمانی را به آن اختصاص دهید.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟