نظام ارزش ها
نظام ارزش ها
فوریه 9, 2021
داستان قاضی مصری
اکتبر 29, 2023

۱۰ راهکار برای بهتر شدن فن بیان

بهتر شدن فن بیان

۱. در انتخاب کلمات دقت کنید

کلماتی که شما به کار می برید تاثیر خیلی زیادی در ذهنیت مخاطبتان دارد، پس باید در انتخابشان دقت کنید و همینطوری اتفاقی حرف نزنید. برای همین هم قبل از اینکه با مخاطلبتان دیدار کنید و یا تماس بگیرید، از کلمات خاصی که قرار است استفاده کنید یادداشت برداری کنید و کمی زمان صرف تمرین کردن بکنید. فرض کنید قرار است درباره ی محصولی با خریدار صحبت کنید و در آخر می خواهید موفق به فروش محصول شوید، برای رسیدن به هدفتان باید از قبل کلمات تاثیر گذار در فروش محصولات و همچنین کلمات کلیدی برای توصیف محصول را  آماده کرده باشید.

۲. سعی کنید با صدای شاداب و پر انرژی حرف بزنید.

کیفیت صدای شما میزان انرژی و حوصله ی شما را نشان می دهد، پس باید به این موضوع توجه داشته باشید. تحقیقات نشان می دهند که نود درصد مواقع مخاطب ما را بر اساس نوع پوشش و بعد کیفیت صدا  ارزیابی می کند، اگر ملاقات شما حضوری نیست و پشت تلفن قرار است صحبت کنید، پس مورد دوم را حتما باید جدی بگیرید. صدای شما نباید زیاد از حد بلند یا کوتاه به گوش برسد؛ چون ممکن است شما را فردی هول یا بی حوصله جلوه بدهد. همچنین لحن شما خیلی مهم است و اگر لحن بیش اندازه آرام یا تند داشته باشید، مخاطب یا حوصله اش سر می رود و یا علاقه ای به شنیدن حرف هایتان نشان نمی دهد. پس بهتر است قبل شروع صحبت هایتان کمی آب بخورید تا گلویتان مرطوب باشد، چند دقیقه حرف زدن را تمرین کنید و برای مطمئن شدن از تن صدایتان، صدای خود را ضبط کنید و گوش دهید؛ البته این کار را میتوانید همیشه انجام دهید تا اولا مهارت بیشتری در حرف زدن پیدا کنید و دوما با صدای خود آشنا باشید و عیب ایراد هایتان را پیدا کنید و هنگام حرف زدن احساس راحتی داشته باشید.

۳. واضح و مستقیم حرف بزنید.

از جملاتی استفاده کنید که واضح باشند و مخاطبتان را گمراه نکنند. اگر حرف های شما غیر مستقیم باشد ممکن است مخاطب برداشت دیگری از حرف هایتان بکند و پیامتان را به درستی درک نکند. پس برای رساندن منظورتان اصل مطلب را هدف قرار دهید و برای واضح تر بودن می توانید از مثال هایی هم استفاده کنید که بهتر منظور شما را برسانند. برای مثال فرض کنید شما درباره ی فواید دوره ی آموزشی قرار است صحبت کنید و مخاطبتان را تحت تاثیر قرار دهید؛ به همین منظور واضح و مستقیم فواید دوره را توضیح می دهید و از یک مثال تاثیر گذار برای تاثیر گذاری بیشتر توضیحاتتان در ذهن مخاطب استفاده می کنید.

۴. به زبان بدن خود دقت کنید.

اگر ملاقات شما حضوری است یا قرار است در برابر تعداد زیادی از مخاطبان صحبت کنید، حتما باید به زبان بدنتان دقت کنید. خیلی از مواقع به خاطر استرس و فشار زیاد ما متوجه طرز ایستادن یا تکان دادن دست های خود نیستیم، درحالیکه همین حرکات تاثیر زیادی در ذهن مخاطب به جا میگذارد. اگر شما حین حرف زدن زیاد چپ و راست راه بروید، یا دست هایتان را بیش از اندازه تکان دهید؛ به مخاطب خود استرس وارد میکنید و او از گوش دادن به شما اجتناب میکند، و با برعکس اگر فقط در بک نقطه بایستید و هیچ حرکتی نکنید، حوصله سر بر می شوید و کسی علاقه ای به چیز هایی که بیان می کنید نشان نمی دهد. نکات مهم شامل طرز ایستادن و تکان دادن دست ها و راه رفتن، ارتباط موثر چشمی، سر را بالا گرفتن که نشان دهنده ی اعتماد به نفس شما می باشد، قفل نکردن دست ها و یا پا ها در همدیگر، لم ندادن به صندلی و یا تکیه نکردن به دیوار می باشند، اما اگر شما علاقه دارید در این زمینه بیشتر بدانید میتوانید کتاب هایی که درباره ی زبان بدن نوشته شده اند را مطالعه کنید.

۵. لبخند زدن را فراموش نکنید.

تحقیقات نشان داده اند که لبخند شما تاثیر بازتابی در ذهن مخاطبتان ایجاد می کند؛ این به این معنی است که اگر شما لبخند بزنید، مخاطبتان هم مجبور می شود با لبخند به شما نگاه کند و‌ احساس خوبی داشته باشد. و همین ذهنیت مثبتی که در ذهن مخاطبتان ایجاد می شود باعث میشود تاثیر حرف های شما دو زیادتر شود. فرض کنید شما در یک قرار کاری هستید و قرار است شخصی با شما مصاحبه کند و تشخیص دهد که می تواند شما را استخدام کند یا نه؛ حتی اگر مخاطب شما فردی اخمو و بداخلاق به نظر برسد، شما باید لبخند بزنید و بهد از مدتی متوجه می شوید که چقدر وضعیت تغییر کرده است و مخاطبتان هم به شما لبخند می زند و احساس خوبی دارد. البته مراقب باشید این کار را به موقع انجام دهید و حتی در انجامش زیاده روی نکنید.

۶. در زمینه ای که صحبت یا اظهار نظر می کنید اطلاعات کافی داشته باشید.

اگر شما نتوانید اطلاعات کافی و یا اینکه اگر اطلاعات غلط به مخاطبتان منتقل کنید و او متوجه این موضوع شود، اعتمادش را به شما از دست می دهد و حرف هایتان هیچ تاثیری روی او نخواهد داشت. پس همیشه این را به یاد داشته باشید که قبل از صحبت درباره ی موضوعی مطالعه و تحقیق کنید و اطلاعات به روز و صحیح داشته باشید. برای مثال فرض کنید شما میخواهید درباره ی کشوری خارجی برای سرمایه گذاری صحبت کنید، اگر هیچ اطلاعاتی درباره ی شرایط سرمایه گذاری در آن کشور را نداشته باشید و صرفا هدفتان قانع کردن مخاطب برای سرمایه گذاری باشد موفق نخواهید شد چون مخاطب شما نیاز به اطلاعات مفید دارد تا بتواند تصمیم بگیرد.

۷. گاهی مکث کنید و مثل ربات بی روح حرف نزنید.

علاوه بر تن صدا و لحن شما، طرز حرف زدنتان هم خیلی مهم است. اگر شما پشت سر هم و با یک سرعت ثابت صحبت کنید، مثل ربات به نظر می رسید و این برلی مخاطبتان حوصله سر بر است. سعی کنید احساسات خود را به کلامتان منتقل کنید و هیجان و یا تعجبتان را نشان دهید، گاهی مکث کنید و بعد ادامه دهید‌. تمام این نکات باعث می شود حرف هایتان تاثیر گذار شود و نظر مخاطب را جلب کنید. برای موفق شدن در این زمینه می توانید با نگاه کردن به ویدیو های سخنرانی افراد موفق از طرز حرف زدنشان الگو بگیرید و تمرین کنید.

۸. از مخاطب خود اطلاعات کافی داشته باشید.

شما نمی توانید با نوجوانان همانطور که با افراد بزرگسال صحبت می کنید حرف بزنید، چون طرز فکر دو گروه باهم فرق می کند و ممکن است حرف هایی که در ذهن نوجوانان تاثیر گذار است، جذابیت خاصی برای بزرگسالان نداشته باشد. این یک مثال بود و شما باید به موارد بیشتری مثل شغل مخاطبان، تحصیلاتشان، علایقشان و… توجه داشته باشید و بر این اساس حرف های خود را تنظیم کنید تا بتوانید بیشترین تاثیر را داشته باشید.

۹. از پرحرفی و حاشیه رفتن خودداری کنید.

اگر شما حرف های زیادی برای گفتن دارید، مخطبانتان ممکن است حوصله ی شنیدن تمام آنها را نداشته باشند و بعد از مدتی خسته شوند. به همین منظور نکات مهم را جمع آوری کنید و اصل مطلب را هدف خودتان قرار دهید و تا جایی که می توانید از جملات کوتاهتر ولی واضخ تر استفاده کنید. اگر قرار است درباره ی ویژگی های محصولی صحبت کنید، لازم نیست آن را با تمام محصولات مشابه مقایسه کنید و یا از مکان کارخانه ای که این محصول را تولید می کند حرف بزنید. فقط منظورتان را برسانید و مخاطب را خسته نکنید.

۱۰. سعی کنید حرف زدن را مدام تمرین کنید و خودتان را در موقعیت های استرس زا قرار بدید

تمام مهارت های اجتماعی نیاز به تمرین دارند و فن بیان هم یکی از آنهاست. اگر شما میخواهید فن بیان خوبی داشته باشید باید حرف زدن را تمرین کنید و از افراد موفق الگو بگیرید و حتی کتاب های زیادی مطالعه کنید تا اطلاعات کافی هم داشته باشید. اگر خودتان را مجبور نکنید که با دیگران ارتباط بر قرار کنید و حتی در برار جمعیت زیادی حرف بزنید، استرس شما کم نمی شود. اما با تمرین کردن و تحمل کردن شرایط استرس زا به مرور زمان بهتر و بهتر می شوید و فن بیانتان عالی می شود‌.


نویسنده مقاله: خانم رمضان پور


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟