مقابله با استرس سخنرانی
راهکارهای مقابله با استرس سخنرانی و غلبه بر ترس و اضطراب
اکتبر 26, 2019
بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچینگ و ایجاد تحول در کسب و کار
ژانویه 16, 2020

اصول مدیریت زمان و تکنیک های صرفه جویی در وقت

مدیریت زمان

اصول مدیریت زمان

زمان یکی از بزرگ ترین سرمایه های انسان است و فراگرفتن اصول مدیریت زمان به معنای برنامه ریزی در جهت استفاده بهینه از این سرمایه برای رسیدن به اهداف و آرزوهای فردی است.

مدیریت وقت و زمان بدین معنی است که بدانیم برنامه روزانه ما برای انجام کارهایمان چیست، برای هر کاری چه مقدار از زمان خود را باید اختصاص دهیم و اهمیت و اولویت هر یک از این امور نسبت به هم چگونه است.

بدون شک هر انسان موفقی در زندگی، به مهارت کنترل و مدیریت زمان دست یافته است؛ چرا که بدون در نظر گرفتن ارزش وقت، تلاش برای پیشرفت و رسیدن به آمال و آرزوها بی فایده است.

سامان بخشیدن به فعالیت ها با مدیریت زمان

معمولا همه ما با فرض بر این که وقت زیادی در اختیار داریم، بسیاری از کارهای خود را به تعویق می اندازیم. در واقع این کار ناشی از عدم مدیریت زمان است که نمی توانیم کارهای خود را در زمان و ساعت مناسب به انجام برسانیم و در نهایت مجبوریم در روزها و دقایق پایانی برای انجام فعالیت هایمان به تکاپو بیفتیم.

مدیریت زمان

نظم دادن و سامان بخشیدن به فعالیت هایی که قرار است در یک روز انجام بدهیم، نکته بسیار مهمی است که در شروع روز باید نسبت بدان آگاهی داشته باشیم.

این کار تاثیر مثبت مستقیمی بر فکر و ذهن ما دارد و نتیجه آن کاهش افکار منفی، کاهش اضطراب و از بین رفتن آشفتگی های ناخواسته ذهنی است.

فردی که کنترل زمان را در اختیار خود دارد، به سختی در مقابل بروز اتفاقات ناخواسته دچار اضطراب می شود و به راحتی قادر است مشکلات احتمالی را حل و فصل نماید.

حذف فعالیت های غیرمفید

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که هنگامی که سرگرم انجام کاری می شوید، برخی افکار مزاحم و کارهای غیرمفید به طور نگهانی حواس شما را پرت می کنند و بخش زیادی از زمان خود را صرف آنها می کنید؟

استفاده از اصول مدیریت زمان این امکان را به شما می دهد که یک نقطه زمانی برای انجام کار خود در نظر بگیرید و همین امر سبب می شود که افکار بیهوده کمتر بتوانند ذهن شما را درگیر خود کنند.

مدیریت زمان

این مسئله به طور عمده در بسیاری از دانش آموزان دیده شده است که هنگام مطالعه و درس خواندن، ناگهان فکرشان درگیر یک مسئله بی ارزش می شود و از صرف وقت خود برای هدف مشخص مطالعه کردن باز می مانند.

کاهش اضطراب و استرس

اگر از استرس بسیار بالا در بی برنامگی ها و شلوغی های روزمره رنج می برید، به احتمال بسیار قوی مدیریت زمان چاره مشکل شماست.

داشتن اطلاعات قبلی نسبت به اتفاقات و کارهایی که قرار است در آینده انجام شود، یکی از مهم ترین الزامات برای موفقیت بسیاری از انسان هاست.

این گونه افراد بدون داشتن برنامه و اطلاعات قبلی، در مواجهه با هر کاری دچار اضطراب می شوند و اصولا نمی توانند هیچ کدام از امور روزمره خود را به طور شایسته به پایان برسانند.

کنترل وبه کارگیری اصول مدیریت زمان علاوه بر کاهش استرس، تاثیرات مثبت دیگری نیز بر روح و ذهن انسان باقی می گذارد. تمرکز، ایجاد انگیزه، افزایش کارایی مغز، کاهش فشار روانی و سرعت در پیشرفت از جمله مهم ترین این تاثیرات هستند که به واسطه برنامه ریزی و کنترل وقت به دست می آیند.

راهکارهای مدیریت زمان

توجه داشته باشید که بحث اصلی ما در اصول مدیریت زمان تمرکز بر بهره وری و بازدهی شخص است و راهکار رسیدن به این هدف در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی می توان پیشنهاداتی ارائه داد که همه انسان ها بتوانند به خوبی از وقت خود استفاده کنند.

تفکیک کارها برای کنترل و تسلط هر چه بهتر بر امور امری ضروری است. هرگز تلاش نکنید که دو کار را همزمان انجام دهید، چرا که نتیجه نهایی بدون شک کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

در بین فعالیت های روزانه، حتما زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. یک استراحت کوتاه، اگر با تغذیه ای مختصر، گوش دادن به یک موسیقی شاد و یا نرمشی مختصر همراه باشد تاثیر بزرگی در افزایش کارایی ذهن خواهد داشت.

کم توجهی به جزئیات، سحرخیزی، ورزش و رژیم غذایی سالم و به طور کلی اصلاح سبک زندگی نیز از جمله مواردی هستند که در کنار تمام این مسائل می توانند به رشد، پیشرف و کنترل بهینه زمان در زندگی کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟