شعور اجتماعی
شعور اجتماعی و معیارهای سنجش آن در جوامع انسان ها
اکتبر 19, 2019
برندسازی شخصی
برندسازی شخصی چه کمکی به رونق کسب و کار شما می‌کند؟
اکتبر 19, 2019

توسعه روابط موثر با تقویت هوش اجتماعی

روابط موثر

جایگاه روابط موثر با دیگران

بدون شک برقراری ارتباط و ایجاد روابط موثر بخشی جدانشدنی از زندگی اجتماعی است که سایر بخش های زندگی انسان را نیز، تحت تاثیر خود قرار می دهد.

عوامل مختلفی از جمله ویژگی های عاطفی و روانی شخصیت فرد، در برقراری روابط موثر او تاثیر می گذارند که در بین این عوامل، هوش اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در واقع هوش اجتماعی است که به فرد این قدرت را می دهد که در هر موقعیتی در جامعه بتواند بهترین رفتار و مناسب ترین عکس العمل را بروز دهد که همین امر نقش مهمی را در ایجاد و حفظ روابط موثر اجتماعی ایفا می کند.

حال که با جایگاه روابط موثر در زندگی و تاثیر هوش اجتماعی بر آن آشنا شدید، اصلی ترین حیطه های اثرگذاری هوش اجتماعی بر روابط شما را شرح می دهیم تا با داشتن اطلاعات دقیق بتوانید آنها را در جهت بهبود روابط خود به کار گیرید.

شناخت عواطف شخصی

شاید بتوان ادعا کرد که احساسات و عواطف، سنگ بنای روابط موثر اجتماعی محسوب می گردند.

روابط موثر

نظارت بر احساسات و کنترل عواطف در هر لحظه از صحبت و گفت و گو با طرف مقابل می تواند واکنشی مطلوب یا نامطلوب را در وی بر انگیزد.

همچنین ناتوانی در کنترل عواطف شخصی باعث می شود که دیگران در تشخیص احساسات شما نسبت به آنها دچار سردرگمی شوند و نتوانند روابط موثری با شما برقرار کنند.

افرادی که در شناخت عواطف شخصی خود دچار مشکل هستند و قادر به تشخیص خشم و غم و یا انرژی و شادمانی در خود نیستند، در ایجاد روابط موثر با دیگران نیز مشکلات بسیاری خواهند داشت.

روابط موثر در گرو به کار بردن صحیح هیجان ها

پس از شناخت احساسات و عواطف، نوبت به تنظیم، کنترل و به کارگیری آنها می رسد که چگونه بتوانیم این احساسات را در راستای پیشبرد اهداف خود در رابطه به کار گیریم.

بسیاری افراد در کنترل استرس و اضطراب خود مشکل دارند و هنگام ملاقات افراد مورد علاقه شان، با بروز رفتارهای ناشی از این اضطراب اعم از پرحرفی، نوعی ذهنیت منفی در فکر طرف مقابل نسبت به خود به وجود می آورند.

روابط موثر

این نوع نگرانی ها می تواند تاثیر بسیار بدی در ایجاد و حفظ روابط موثر دوستانه و اجتماعی داشته باشد و در موارد زیادی پس از مدتی شخص را به خودناباوری و افسردگی دچار کند که در نتیجه روابط شکست خورده او حاصل شده است.

توجه به علایق و احساسات دیگران برای ایجاد روابط موثر

بدیهی است که هر کسی به دنبال خواسته ها و تمایلات خود می باشد و در جهتی قدم می گذارد که به خواسته های او ختم شود.

کارشناسان بازاریابی و فروش در حوزه های کسب و کار به خوبی می دانند که برای ایجاد روابط موثر با مشتریان و جذب و ترغیب آنها برای خرید، باید روی علاقه و احساس آنها نسبت به محصول یا خدمات خود تمرکز کنند.

همچنین روابط موثر و طولانی دوستانه بین کسانی اتفاق می افتد که علایقشان به یکدیگر نزدیک است و می توانند گفتگوها و فعالیت های مشتریک خود را به آن اختصاص دهند.

پس لازم است که در ایجاد روابط موثر، به احساسات مخاطبتان توجه داشته باشید و سعی کنید تا حدودی دنیا را از دیدگاه او نظاره کنید.

انتخاب شرایط و موقعیت مناسب

توجه به موقعیت موجود و شرایط محیط، برای برقراری یک ارتباط موثر و آرام بسیار مهم است.

همچنین در نظر گرفتن وضعیت روحی مخاطب قبل از برقراری گفتگو نیز حائز اهمیت است که او در آرامش خاطر و به دور از آشفتگی ذهنی و حواس پرتی باشد.

روابط موثر

در ایجاد روابط موثر به این نکات دقت کنید و تا حد امکان تلاش کنید که فضایی مناسب محاورات خود و تاثیرگذاری بر روی مخاطب داشته باشید.

توجه داشته باشید که اهمیت این نکته در ایجاد روابط موثر با نوجوانان و جوانان بسیار پررنگ تر می گردد؛ زیرا آنها به دلیل نابالغ بودن و فشارهای ذهنی و عصبی به اقتضای سنشان، ممکن است رفتارهای نامناسبی از خود بروز دهند که در نهایت نیز موجب پشیمانی درونی و افسردگی و ناراحتیشان گردد.

قبل از هرگونه پیشنهاد و اندرزی دقت کنید که احساس درونی آنها نسبت به شما چیست و سرانجام این کار شما چه خواهد بود. اگر فکر می کنید که این شخص میل و رغبتی نسبت به شنیدن حرف های شما نشان نخواهد داد و در وضع روحی مناسبی قرار ندارد، از تلاش برای برقراری گفتگو با وی در آن لحظه خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟