معرفی ورکشاپ سخنرانی و فن بیان استاد احسان مهرعلیها

معرفی دوره

در این دوره به شما آموزش می دهیم که چگونه با تمام ترس ها، استرس ها، اضطراب و نگرانی ها، مشکلات گوناگون و در یک کلمه تمامی موانعی که در مسیر یک سخنرانی و ارائه مناسب سد راه شما شده اند، مقابله کنید.

در پایان این دوره شما می آموزید که:

مهارت سخنرانی در جمع را با توجه به ویژگی های مخاطبان خود فرا بگیرید

توجه به ویژگی های مختلف مخاطبان، از جمله سن، جنسیت، علایق، شرایط مختلف جسمانی از جمله ناتوانی یا کم توانی های جسمی، سطح آگاهی از موضوع بحث و سایر ویژگی های مشترک آنها از جمله مواردی هستند که قبل از تنظیم و ارائه یک سخنرانی شایسته باید به آنها توجه نمود.

 در این دوره می آموزید که به ویژگی های مخاطبتان توجه کنید و محتوای سخنرانی خود را با در نظر گرفتن همین ویژگی ها تنظیم کنید.

در پایان دوره قادر خواهید بود که توجه مخاطبان را در دقایق آغازین بحث به خود جلب کنید و در ادامه سخنرانی با بهره گیری از تکنیک های زبان بدن و کلمات و جملات مناسب بتوانید بهترین و شایسته ترین سخنرانی را درخور جمع داشته باشید.

تسلط بر کلمات، به منزله تسلط بر مخاطب است

کلمات و عبارات، جملات شما را می سازند و جملات نیز پیام خاص شما را به شنوندگان انتقال می دهند. در این راستا، هر چه بیشتر بر کلمات و انتخاب لغات مناسب تسلط داشته باشید، بهتر می توانید توجه دیگران را به خود جلب کنید.

دوره سخنرانی و فن بیان، نحوه تسلط بر کلمات را به شما می آموزد تا بتوانید ذهن شنوندگان را کاملا به خود جذب کنید.

همچنین می آموزید که چگونه بر تُن صدا، لحن گفتار و نحوه بیان خود تسلط کافی داشته باشید و بهترین و صحیح ترین روش را برای انتقال جملات خود به مخاطب انتخاب کنید.

برای مثال شاید لازم باشد که در یک بخش از سخنرانی به منظور تحریک ذهن مخاطب و برجسته نشان دادن موضوع، تن صدای خود را تغییر دهید و یا حتی با توجه به رابطه خود با شنوندگانتان، لحن گفتار خود را دوستانه و یا همراه با نوعی تحکم انتخاب کنید.

ارتباط زبان بدن و مهارت سخنرانی در جمع را دریابید

بخش زیادی از تاثیر شما بر شنوندگان، علاوه بر کلمات و سخنان از طریق زبان بدنتان منتقل می گردد. توجه به حرکات بدن حین سخنرانی یکی از مهم ترین فاکتورهای مهارت سخنرانی در جمع به حساب می آید که متاسفانه به اندازه کافی به آن توجه نمی گردد.

این دوره با تمرکز بر زبان بدن، شما را نسبت به حرکات دست ها، صورت و سایر قسمت های بدنتان آگاه می کند.

توجه داشته باشید که زبان بدنتان انتقالگر تسلط و اعتماد به نفس شما باشد. در چنین شرایطی است که مخاطب به شما اعتماد کرده و مجذوب شخصیت و سخنان شما می گردد.

هم چنین می آموزید که هرگز با حرکاتی مانند قرار دادن دست ها در جیب، نشستن به صورت نامتعارف و امثالهم باعث بروز احساس تحقیر در مخاطب نشوید که در این صورت نیز دیگران اعتمادشان را به شما از دست خواهند داد.

هوش کلامی خود را تقویت کنید

بسیاری از مشاغل حرفه ای و رشته های تحصیلی، دایره لغات و کلمات مخصوص خود را دارند که اطلاع از آنها در انتخاب بهتر کلمات و جملات موثر است.

همچنین روابط اجتماعی، دوستانه و عاطفی انسان نیز از سخنان ما تاثیر می پذیرند و نحوه صحبت کردن افراد در موفقیت یا بی نتیجه ماندن این روابط، نقش قابل ملاحظه ای را ایفا می کند.

در این دوره هوش کلامی شما تقویت می گردد و روش های مخصوص تقویت روزانه هوش کلامی به شما آموزش داده می شود.

لزوم تقویت و بهره گیری هر چه بهتر از هوش کلامی در ارائه یک سخنرانی مناسب سبب می گردد که شما در این دوره در مسیر تقویت هوش کلامی خود قرار بگیرید.

خودتان را به عنوان فردی با هوش کلامی بالا باور کنید

خودباوری و اعتماد به نفس تاثیر زیادی در ارائه یک سخنرانی جذاب و انگیزه بخش دارد.

در صورتی که هنگام سخنرانی رفتارهایی در قالب عدم اعتماد به نفس، عدم اطمینان کافی در مورد سخنان و یا خجالت از خود بروز دهید، اعتماد شنوندگان نیز از شما سلب خواهد گشت و نسبت به حرف ها و جملاتتان هم توجهی نخواهند کرد.

در پایان دوره سخنرانی و فن بیان، تمامی این مهارت ها در وجودتان تقویت می گردند و به وسیله بازی با کلمات خواهید توانست احساسات مخاطب را کنترل کنید.

بر ریتم تنفسی خود تمرکز داشته باشید

در انتهای دوره می توانید راحت نفس بکشید و ریتم تنفس خود را تحت کنترل داشته باشید.

شاید در نگاه اول تصور کنید که کنترل تنفستان خارج از قدرت و اختیار شماست، ولی با انجام برخی تمرین ها و فراگیری مهارت های کنترل تنفس می توانید ریتم نفس کشیدن خود را کنترل کنید.

در نظر داشته باشید که این کار تاثیر مثبتی در تمام عرصه های زندگیتان خواهد داشت و کنترل تنفس در هنگام صحبت کردن نیز مقابله با استرس سخنرانی و غلبه بر ترس و اضطراب را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

متن و مطالب سخنرانی خود را به دقت تنظیم و ساماندهی کنید

تنظیم متن و محتوای مناسب با توجه به ویژگی های عمومی شنوندگان، بازه زمانی مقرر، هدف سخنرانی و اهمیت موضوعات از کلیدی ترین و اساسی ترین اصولی است که قبل از ارائه باید بدان توجه کنید.

ما به شما نحوه تنظیم صحیح سخنرانی و ساماندهی مطالب را آموزش می دهیم.

ساماندهی مطالب نیز پس از تنظیم محتوا تاثیر زیادی در کنترل جلسه و مقابله با استرس هنگام سخنرانی خواهد داشت. با مرتب کردن موضوعات می توانید کنترل زمان را نیز بر عهده بگیرید و از هر گونه استرس احتمالی در این مورد جلوگیری کنید.

مقابله با استرس سخنرانی را با نادیده گرفتن دیگران اشتباه نگیرید

اغلب دیده شده است که برخی برای مقابله با استرس سخنرانی پیشنهاد می کنند که هنگام صحبت کردن، دیگران را در نظر نگیرید و هر کاری که دلتان می خواهد انجام دهید و تصور کنید هیچ کس در آن محل حضور ندارد.

در موارد بسیاری این رفتار سبب بروز برخی رفتارهای توام با بی احترامی به مخاطب می گردد که تاثیر منفی بر نفوذ شما در ذهن مخاطبان خواهد داشت.

در این دوره با مفاهیم اعتماد به نفس، صمیمیت، احترام به مخاطب، جدیت و نفوذ در ذهن مخاطب به طور صحیح و دقیق آشنا می شوید.

لازم است که در عین در نظر گرفتن راحتی خود برای مقابله با استرس سخنرانی، به سخنان و پرسش های احتمالی شنوندگان در کمال احترام پاسخ دهید و از این فرصت برای ایجاد فضایی صمیمی و به دور از استرس بهره بگیرید.

همچنین می آموزید که در تمامی مراحل صحبت کردن، توجه و تمرکز شما معطوف به جملات و مطالب بحث باشد و از تمرکز بیش از حد بر روی مخاطبین جلوگیری کنید. در چنین حالتی مقابله با استرس سخنرانی بسیار ساده خواهد بود و شما قادر خواهید بود بهترین و شایسته ترین سخنرانی را به مخاطبان خود ارائه دهید.

مشاوره می‌خواهید؟
به کمک نیاز دارید? مشاوره و پشتیبانی