لرزش صدا هنگام سخنرانی
مشکل لرزش صدا هنگام سخنرانی به آسانی قابل حل است
اکتبر 26, 2019
مدیریت زمان
اصول مدیریت زمان و تکنیک های صرفه جویی در وقت
دسامبر 28, 2019

راهکارهای مقابله با استرس سخنرانی و غلبه بر ترس و اضطراب

مقابله با استرس سخنرانی

اهمیت مقابله با استرس سخنرانی

فراگیری مهارت های سخنرانی و صحبت کردن از ملزومات پیشرفت در محیط شغلی و حرفه ای است و مقابله با استرس سخنرانی یکی از مشکلات عمده افراد در این زمینه است.

اهمیت مقابله با استرس سخنرانی به اندازه ای است که اگر به آن توجه نشود می تواند سبب بروز یک تجربه ناموفق و تلخ گشته و اعتماد به نفس شخص را با آسیب جدی مواجه کند؛ به گونه ای که فرد دیگر هرگز حاضر نباشد که حتی صحبتی ساده در یک جمع داشته باشد.

همچنین ترس، نگرانی و اضطراب که ممکن است در نتیجه استرس بیش از حد بر انسان وارد شود به طور کلی موضوع بحث و جلسه سخنرانی را زیر سوال می برد و شنوندگان با مشاهده چنین وضعیتی از سوی سخنران، اعتماد خود را به او از دست می دهند و توجهی به سخنان وی نخواهند کرد.

مقابله با استرس سخنرانی

اکنون که از اهمیت مقابله با استرس سخنرانی مطلع شدید، برخی نکات اصولی در جهت کنترل استرس و اضطراب و تسلط هر چه بیشتر بر جلسه سخنرانی را برای شما شرح می دهیم تا با بهره گیری از این موارد بتوانید خود را برای ارائه یک سخنرانی مطلوب، تاثیرگذار و پرنفوذ آماده کنید.

متن و مطالب سخنرانی خود را به دقت تنظیم و ساماندهی کنید

تنظیم متن و محتوای مناسب با توجه به ویژگی های عمومی شنوندگان، بازه زمانی مقرر، هدف سخنرانی و اهمیت موضوعات از کلیدی ترین و اساسی ترین اصولی است که قبل از ارائه باید بدان توجه کنید.

ساماندهی مطالب نیز پس از تنظیم محتوا تاثیر زیادی در کنترل جلسه و مقابله با استرس هنگام سخنرانی خواهد داشت. با مرتب کردن موضوعات می توانید کنترل زمان را نیز بر عهده بگیرید و از هر گونه استرس احتمالی در این مورد جلوگیری کنید.

بر ریتم تنفسی خود تمرکز داشته باشید

سعی کنید راحت نفس بکشید و ریتم تنفس خود را تحت کنترل داشته باشید. شاید در نگاه اول تصور کنید که کنترل تنفستان خارج از قدرت و اختیار شماست، ولی با انجام برخی تمرین ها و فراگیری مهارت های کنترل تنفس می توانید ریتم نفس کشیدن خود را کنترل کنید.

در نظر داشته باشید که این کار تاثیر مثبتی در تمام عرصه های زندگیتان خواهد داشت و کنترل تنفس در هنگام صحبت کردن نیز مقابله با استرس سخنرانی و غلبه بر ترس و اضطراب را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

نحوه ارائه سخنرانی خود را در حضور یک شخص قابل اعتماد تمرین کنید

از دوستان صمیمی و دلسوز و یا افراد خانواده خود درخواست کنید که به سخنرانی شما گوش دهند و نظرشان را در رابطه با نقاط ضعف و قدرت و ایرادات سخنرانی ارائه دهند و در غیر این صورت به تنهایی در مقابل یک آینه به حرکات و سخنان خود توجه کنید.

مقابله با استرس سخنرانی

سعی کنید حداقل یک بار با این روش تمرین کنید و به بازخورد و پیشنهادهای این افراد توجه کنید. بدین ترتیب از بخش عمده ای از مشکلات احتمالی در نحوه رفتار، گفتار و زبان بدنتان آگاه می شوید و در صورت نیاز قبل از ارائه سخنرانی اصلی آنها را اصلاح می کنید.

تمرین و تکرار، به خوبی شما را برای یک سخنرانی شایسته آماده می سازد و تاثیر بسزایی در مقابله با استرس سخنرانی دارد.

مقابله با استرس سخنرانی را با نادیده گرفتن دیگران اشتباه نگیرید

اغلب دیده شده است که برخی برای مقابله با استرس سخنرانی پیشنهاد می کنند که هنگام صحبت کردن، دیگران را در نظر نگیرید و هر کاری که دلتان می خواهد انجام دهید و تصور کنید هیچ کس در آن محل حضور ندارد.

در موارد بسیاری این رفتار سبب بروز برخی رفتارهای توام با بی احترامی به مخاطب می گردد که تاثیر منفی بر نفوذ شما در ذهن مخاطبان خواهد داشت.

لازم است که در عین در نظر گرفتن راحتی خود برای مقابله با استرس سخنرانی، به سخنان و پرسش های احتمالی شنوندگان در کمال احترام پاسخ دهید و از این فرصت برای ایجاد فضایی صمیمی و به دور از استرس بهره بگیرید.

مقابله با استرس سخنرانی

شرایط محل سخنرانی را از پیش کنترل کنید

در صورت امکان قبل از برگزاری جلسه، محل سخنرانی را بازدید کنید و از شرایط عمومی آن اعم از دمای محیط، نور، سالم بودن پروژکتور و در دسترس بودن سایر ابزارهای لازم مطلع شوید. همراه داشتن یک لیوان آب ولرم برای جلوگیری از گرفتگی صدا نیز کاملا لازم و ضروری است.

لازم به یادآوری است که در تمامی مراحل صحبت کردن، توجه و تمرکز شما می بایست معطوف به جملات و مطالب بحث باشد و از تمرکز بیش از حد بر روی مخاطبین جلوگیری کنید. در چنین حالتی مقابله با استرس سخنرانی بسیار ساده خواهد بود و شما قادر خواهید بود بهترین و شایسته ترین سخنرانی را به مخاطبان خود ارائه دهید.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟