مهارت سخنرانی در جمع
مهارت سخنرانی در جمع و تاثیرگذاری بر مخاطب
اکتبر 25, 2019
مقابله با استرس سخنرانی
راهکارهای مقابله با استرس سخنرانی و غلبه بر ترس و اضطراب
اکتبر 26, 2019

مشکل لرزش صدا هنگام سخنرانی به آسانی قابل حل است

لرزش صدا هنگام سخنرانی

دلایل لرزش صدا هنگام سخنرانی

لرزش صدا هنگام سخنرانی همواره یکی از مشکلات سخنرانان، به ویژه در اولین تجربه های آنها بوده است. با توجه به این که قدرت تاثیرگذاری و نفوذ کلام ما در ذهن دیگران تا حد زیادی به آهنگ صدای ما بستگی دارد لازم است که هرگونه لرزش و نارسایی را در صدای خود برطرف کنیم.

لرزش صدا دلایل مختلفی دارد که اگر نتوانیم آنها را کنترل کنیم، قدرت کلام خود را از دست خواهیم داد. داشتن استرس، اضطراب، حبس کردن نفس و روش نادرست تنفس از جمله این دلایل هستند که حتما باید به آنها توجه شود.

لرزش صدا هنگام سخنرانی

بر همین اساس ضروری است که قبل از ارائه سخنرانی خود عوامل بروز لرزش صدا را بشناسید و با جلوگیری از آنها، کیفیت سخنرانی خود را حفظ کنید.

 تمرینات کنترل لرزش صدا هنگام سخنرانی

برای کنترل لرزش صدا هنگام سخنرانی دلایل مختلفی وجود دارد که قبل از هر چیزی باید از آنها اطلاع یابید. در ادامه مقاله با مرور اصلی ترین عوامل بروز این حالت، روش های کنترل آن و بهبود سخنرانی ها را بررسی خواهیم کرد.

به جای تنفس شکمی، به صورت دیافراگمی تنفس کنید

اصلاح تنفس به صورت دیافراگمی در جهت تقویت صدا و جلوگیری از لرزش آن اهمیت ویژه ای دارد. دیافراگم یکی از ماهیچه های بدن ماست و مانند سایر ماهیچه ها با تمرین و تقویت، می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

تنفس دیافراگمی بدین معنی است که هنگام دم، هوا را به جای شکم وارد ریه های خود کنیم؛ در واقع در تنفس صحیح لازم است که به جای شکم، قفسه سینه ما بزرگ شود.

با تمرین تنفس دیافراگمی، ماهیچه های مربوط به آن را تقویت کنید و بدین روش اولین و مهم ترین قدم را در مسیر رفع مشکل لرزش صدا هنگام سخنرانی بردارید.

لرزش صدا هنگام سخنرانی

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

عدم اعتماد به نفس، داشتن اضطراب و استرس و ترس از سخنرانی، به ویژه در تجربه های اولیه سخنرانی افراد، از اصلی ترین عوامل بروز لرزش صدا هنگام سخنرانی به شمار می رود.

یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید که آن آدم خجالتی سابق نباشید. لازم است که در صورت امکان، قبل از ارائه سخنرانی در محیط حضور یابید و با برخی از افراد به صورت رو در رو صحبت کنید. با این روش قادر خواهید بود که استرس خود را تا حدودی کنترل کنید.

اگر لرزش صدای شما به دلیل عدم اعتماد به نفس باشد، به سهولت می توانید این مشکل را برطرف کنید. تنها کافی است دلایل بروز اضطراب و عدم اعتماد به نفس خود را بشناسید و با اطلاع از آن عوامل، لرزش صدا و سایر مشکلات احتمالی را حل کنید.

رژیم غذایی شما در لرزش صدا هنگام سخنرانی بی تاثیر نیست!

توجه داشته باشید که خوردن برخی غذاهای سرد، چرب و به اصطلاح سنگین، به ویژه در وعده غذایی قبل از ارائه سخنرانی، تاثیرات مخربی بر روی تارهای صوتی شما باقی می گذارد.

میوه هایی نظیر سیب، گلابی، هندوانه و هلو از بهترین و مناسب ترین مواد غذایی برای محافظت از حنجره هستند. همچنین استفاده بیش از حد از انواع ترشی، چای پررنگ، بستنی و غذاهای سرخ کردنی در طول زمان سبب ضعیف شدن حنجره و تارهای صوتی شما خواهند شد.

ورزش را فراموش نکنید

در هیچ شرایطی و تحت هیچ عنوانی ورزش کردن را فراموش نکنید.

ورزش کردن سبب بهبود تنفس و افزایش حجم ریه هایتان می گردد. همچنین استرس و اضطراب را از فرد دور می کند و در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب، تاثیر بسزایی در کنترل لرزش صدا هنگام سخنرانی خواهد داشت.

باور داشته باشید که ورزش درمان بسیاری از دردهاست. بدون هرگونه بهانه جویی یک ورزش را انتخاب کنید و به صورت مرتب آن را ادامه دهید.

لرزش صدا هنگام سخنرانی

سخنرانی خودتان را در مقابل یک آینه نظاره کنید

با کمک گرفتن از یک آینه می توانید از مشکلات و کاستی های شخصی خود به سهولت اطلاع یابید. در نهایت با فایق آمدن بر تمامی این کاستی ها و تمرین و تقویت مهارت ها در بهبود لرزش صدا هنگام سخنرانی هایتان موفق خواهید گشت.

همچنین دوستان، آشنایان و اعضای خانواده نیز می توانند نقش آینه را برای شما بازی کنند و کاستی های ارائه سخنرانیتان را به شما گوشزد کنند.

از یک متخصص کمک بگیرید

در صورتی که هیچ یک از روش های فوق در جهت بهبود لرزش صدا هنگام سخنرانی برایتان کارساز نبود، از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

بهره گرفتن از دانش و تخصص روان شناسان و پزشکان مجرب، قطعا شما را برای ارائه یک سخنرانی تاثیرگذار کمک خواهد کرد.

این افراد مشکلات شما را به صورت کاملا تخصصی بررسی می کنند و راه حل هایی که بر اساس دانش خود ارائه می دهند، کاملا مناسب شخصیت شما خواهد بود.


از نون شب واجب تر 👌

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

جیم ران یک جمله داره که میگه :

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا برای ارتباط با انسان های موفق و دور شدن از افرادی که به نفع زندگی ما نیستند راه کاری دارید ؟

سوال امروز من از شما :

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

👇همین حالا از طریق لینک زیر 👇

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

1 Comment

  1. هوش کلامی ارتباط عمیق با زبان بدن دارد…
    جالب بود.
    متشکرم استاد توانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟