تکنیک های کنترل خشم
آیا از موثرترین تکنیک های کنترل خشم آگاهی دارید؟
اکتبر 18, 2019

روش های مطالعه موثر و دستیابی به موفقیت تحصیلی

روش های مطالعه موثر

روش های مطالعه موثر برای دانش آموزان و دانشجویان

یادگیری مطالب درسی و روش های مطالعه موثر رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند، به گونه ای که نمی توان این دو را جدا از یکدیگر دانست.

در واقع می توان گفت که شرایط و روش های مطالعه موثر مواردی هستند که با کسب آگاهی، فراهم نمودن شرایط لازم و به کارگیری این روش ها در نحوه مطالعه، می توان به بهبود وضعیت تحصیلی و ارتقای بازدهی مطالعه دانش آموزان و دانشجویان سرعت بخشید.

قطعا در میان اطرافیان و آشنایان خود دانش آموزانی را سراغ دارید که با وجود صرف زمان بسیار برای مطالعه و تقبل هزینه های هنگفت در سال های منتهی به کنکور، در کسب نتیجه دلخواه در آزمون ورودی دانشگاه ها موفق نبوده اند.

همچنین ممکن است کسانی را سراغ داشته باشید که ساعات مخصوص مطالعه، تفریح، ورزش و برنامه روزمره خود را به خوبی تنظیم کرده اند و سرانجام نیز موفق شده اند در رشته و دانشگاه مورد نظرشان ادامه تحصیل دهند.

با ذکر این توضیحات، می توان ادعا کرد که اصلی ترین مواردی که دانش آموزان و دانشجویان برای موفقیت بدان نیاز دارند کتاب ها و جزوات معتبر و پر زرق و برق اساتید برجسته و ممتاز و کلاس های خصوصی و کلاس کنکور نیست.

روش های مطالعه موثر

بلکه تنها با آگاه کردن آنها از روش های مطالعه موثر و لزوم توجه به تمام جنبه های مختلف زندگی در زمان درس خواندن، می توان موفقیت تحصیلی را برایشان رقم زد.

در ادامه به برخی نکات کلیدی که در زمینه موفقیت تحصیلی بسیار تاثیرگذار هستند، اشاره می کنیم:

تغذیه مناسب در زمان درس خواندن را جدی بگیرید

تغذیه نقش مهمی در سلامتی انسان ها دارد و بدیهی است که سلامتی جسم و ذهن پیش نیاز مهمی برای مطالعه موثر است.

اگر در انتخاب غذای سالم دقت نکنید، ذهن شما آمادگی لازم برای فراگیری مطالب جدید و به کارگیری تکنیک های لازم مطالعه و تست زنی را نخواهد داشت.

لزوم استفاده از سبزیجات، لبنیات و انواع مغزها بر همگی آشکار است. پیشنهاد می شود برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب با توجه به سبک زندگی و وضعیت جسمانی شما از یک کارشناس تغذیه کمک بگیرید.

خواب کافی، پیش نیاز تمام روش های مطالعه موثر است

اهمیت استراحت و خواب کافی به اندازه ای است که در بسیاری از فرهنگ های جهان، خواب را نوعی عبادت به شمار می آورند و بیدار کردن انسان ها را حتی در محیط کار جایز نمی شمارند.

مطالعات زیادی در دانشگاه های مطرح دنیا ثابت کرده است که اگر انسان خواب کافی نداشته باشد، بازدهی مغز او به شدت پایین می آید و احتمال بروز اشتباه و خطا از طرف افراد خواب آلود چندین برابر سایر اشخاص است.

هیچ وقت به صورت درازکش و بدون آمادگی اقدام به درس خواندن نکنید. اگر به صورت مداوم خمیازه می کشید و احساس خواب آلودگی دارید، کتاب ها را ببندید و یک یا دو ساعت استراحت کنید.

روش های مطالعه موثر

خواهید دید که همین استراحت کوتاه تاثیر شگرفی در آمادگی ذهن شما خواهد داشت. پس از یک استراحت کوتاه و تغذیه مقوی، به درس خواندن خود ادامه دهید.

هیچ معجزه ای در کتاب ها و کلاس های مختلف اتفاق نمی افتد

خوشبختانه این دیدگاه در حیطه روش های مطالعه موثر، هر چه بیشتر در ذهن دانش آموزان و والدین شکل می گیرد که صرف هزینه های هنگفت تحصیلی، تضمینی برای قبولی در کنکور و موفقیت تحصیلی به شمار نمی رود.

کافی است برای اثبات این ادعا نگاهی به محل زندگی و شرایط مالی و خانوادگی رتبه های برتر کنکور در سال های اخیر نگاهی بیندازید.

خواهید که علاوه بر شهرهای بزرگ، بسیاری از دانش آموزان در شهرهای کوچک و روستاها موفق به کسب رتبه های برتر شده اند که شاید هیچ استاد معروف و هیچ گونه کلاس کنکوری در محل زندگی آنها وجود نداشته است.

کتاب های کمک درسی می توانند گزینه مناسبی برای تمرین بیشتر باشند. مراقب باشید که در دام تبلیغات فریبنده موسسات مختلف گرفتار نشوید.

تمام روش های مطالعه موثر ، به ورزش و تفریح هم نیاز دارند

روزمرگی زندگی و اختصاص تمام وقتتان به درس خواندن، ممکن است تاثیر منفی بر پیشرفت تحصیلی شما داشته باشد.

این روزمرگی و درس خواندن همیشگی در موارد زیادی، پس از مدتی سبب دلسردی و بی حالی دانش آموزان می گردد و انتظار همیشگی برای پایان یافتن این روزهای سخت، آنها را کلافه می کند.

شنا کردن، ورزش مناسبی برای تمدد اعصاب در این برهه زمانی است. سعی کنید در این دوره از ورزش های سنگین که احتمال بروز حوادث و گرفتگی عضلات در آنها زیاد است پرهیز کنید.

مطالب را درک کنید و از روش های تستی دوری کنید

بسیاری از تبلیغات روش های تست زنی بر این مبنا مطرح می شوند که فلان تست سخت در فلان آزمون با این روش تستی به سهولت حل می شود و این را گواهی بر کارآمدی روش های مطالعه موثر خود می دانند.

شک نداشته باشید که طراحان سوالات آزمون ها به خوبی از تمام این روش ها و نکات تستی اطلاع دارند.

هیچ گاه طراحان، سوالات مشابهی را مطرح نمی کنند که عده ای بتوانند تنها با نکات تستی به راحتی به سوالات پاسخ دهند و بقیه دانش آموزانی که تلاش زیادی برای درک صحیح مطالب کرده بودند، از پاسخ دادن ناتوان باشند.

روش های مطالعه موثر

پس کتاب های درسی را در روش های مطالعه موثر خود معیار قرار دهید و سعی کنید مطالب درسی را به صورت عمیق و کامل فرا بگیرید.

حفظ آرامش، کلید موفقیت شماست

لازم است بدانید تمام تلاشی که امروزه برای موفقیت تحصیلی و فراگیری روش های مطالعه موثر انجام می دهید، در راستای آرامش آینده شماست.

امنیت مالی و شغلی، شخصیت اجتماعی، علاقه شخصی و هر هدفی که از راه درس و دانشگاه به دنبال آن هستید، در نهایت قرار است که به آرامش شما منجر شود.

پس نباید آرامش امروز خود را از دست بدهید، چرا که با این کار و عدم موفقیت در زمینه تحصیلی، آرامش آینده خود را نیز از دست می دهید و از دستیابی به اهداف خود باز می مانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟