تقویت هوش اجتماعی
بهبود روابط در زندگی شخصی با تقویت هوش اجتماعی
اکتبر 18, 2019
موفقیت شغلی
موفقیت شغلی و نقش هوش هیجانی
اکتبر 18, 2019

کنترل ذهن ، کلید رسیدن به اهداف و موفقیت در زندگی

کنترل ذهن

اهمیت تلاش و تمرین برای کنترل ذهن

شما می توانید در هر لحظه از زمان و هر مکانی، کنترل افکار و کنترل ذهن خود را از دست بدهید و رفتارهای ناهنجار و به دور از منطق از خود بروز دهید.

لازم است بدانید که کنترل ذهن، پیش نیاز اصلی موفقیت در زندگی و رسیدن به اهداف است. در واقع کنترل ذهن مهارتی است که نیاز به تمرین دارد و هر چه بیشتر در این راستا تلاش کنید، راه دستیابی به اهدافتان نیز برای شما تسهیل خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. چرا که می خواهیم از تکنیک های کاربردی کنترل ذهن برای شما صحبت کنیم، که این تکنیک ها از جمله عوامل تاثیرگذار در اصلاح روابط، موفقیت تحصیلی و شغلی، تربیت صحیح فرزندان و تغییر نگرش در زندگی به شمار می روند.

راهکارهای موثر در کنترل ذهن

با پیشرفت علوم جدید از جمله روانشناسی، راهکارهای زیادی از طرف متخصصان علوم تربیتی و آموزشی برای کنترل افکار و کنترل ذهن ارائه گشته است.

در این قسمت می خواهیم به برخی از کاربردی ترین روش های کنترل ذهن اشاره کنیم که طبق گزارشات، نتایج خوبی را در بر داشته اند.

بر روی اهدافتان تمرکز کنید

تمرین تمرکز اولین و اصلی ترین تمرینی است که در راستای کنترل ذهن خود باید فرا بگیرید. تنها کافی است بدانید که هدف شما چیست و از زندگی خود چه توقعی دارید.

کنترل ذهن

برای این کار ابتدا خود را در یک محیط آرام و به دور از استرس قرار دهید. اگر در منزل راحت نیستید می توانید به پارک و فضای باز مراجعه کنید.

سپس تمام داستان زندگی خود، و تمام سختی ها و تلاش هایی که متحمل شده اید را به روی کاغذ بیاورید. همچنین تمامی اهداف کوچک و بزرگ، پتانسیل های درونی خود، کمک هایی که می توانید در راستای رسیدن به این اهداف از دیگران دریافت کنید، همه و همه را بر روی کاغذ بنویسید.

یک بار برای همیشه اهداف خود را تعیین کنید و تمام تلاش های خود را بر روی اهدافتان متمرکز کنید. باید به گونه ای عمل کنید که تمامی کارهای روزمره شما قدمی باشد در مسیر رسیدن به اهدافتان.

اگر موفق شوید که فعالیت های بیهوده روزمره زندگی تان را حذف کنید، می توانید ادعا کنید که بر روی اهداف اصلی خود متمرکز شده اید.

نشخوار فکری را کنار بگذارید

قدم بعدی برای کنترل ذهن، اجتناب و دوری از نشخوار فکری است.

قطعا شنیده اید یا حتی برای خودتان اتفاق افتاده است که با این که در یک روز خاص مشغله های زیادی دارید اما در پایان روز موفق به انجام هیچ کدام نمی شوید.

کنترل ذهن

عمده دلیل این وضعیت این است که سختی راه، حجم زیاد کار، مشکلات پیش رو و وارد مشابه سبب می شوند که ذهن و فکر شما به جای تمرکز بر روی کار و فعالیت، مدام به سختی و مسائل حاشیه ای فکر کند.

اگر در هنگام کار نتوانید افکار منفی را از خود دور کنید، در نهایت موفق به انجام هیچ کاری نخواهید شد و تنها در همان نقطه همیشگی درجا خواهید زد.

ورزش کنید

ورزش و تحرک جسمی، بهترین داروی کنار گذاشتن نشخوار فکری و افکار بیهوده و کنترل ذهن است.

کنترل ذهن

به باور متخصصان علوم پزشکی، تاثیرات مثبتی که ورزش در سلامتی جسم و ذهن دارد، در هیچ دارویی یافت نمی شود. همچنین تمرکز ذهن، سحرخیزی و افزایش انرژی از جمله موهبت های بی نظیری است که تنها با ورزش حاصل می شوند.

فاجعه سازی و نتیجه گیری شتاب زده را کنار بگذارید

قضاوت زودهنگام، هنگام وقوع یک اتفاق بد و یا بروز یک مشکل، از جمله موانع بزرگ کنترل ذهن و کنترل افکار به شمار می رود.

اتفاقات ناگهانی و دور از ذهن و حوادث پیش بینی نشده در طول زندگی برای هر کسی رخ می دهد. پس لازم نیست هنگام بروز این گونه مسائل، آنها را به منزله فاجعه قلمداد کنید.

به یاد داشته باشید که بسیار از فرصت ها، در چالش ها و موقعیت هایی خلق می شوند که اصلا به فکر و ذهنمان هم خطور نمی کرده اند.

به تلاشتان ادامه دهید

فراموش نکنید که پیگیری و تلاش شما، تنها عامل نیل به اهدافتان است. پس لازم است که در هر موقعیتی بتوانید قدمی به سمت اهداف خود بردارید.

از تلاش کردن روزمره ناامید نشوید و باور داشته باشید که بهترین ها زمانی اتفاق خواهد افتاد که انتظارش را نخواهید کشید.

در نتیجه همیشه برای کنترل ذهن و افکار خود تمرین کنید و ذهنتان را برای رسیدن به آرزوهای خود متمرکز سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟