هوش هیجانی
هوش هیجانی چه کمکی به ما می کند؟
اکتبر 18, 2019
هوش مالی
با همین راهکارهای ساده هوش مالی خود را تقویت کنید
اکتبر 19, 2019

هوش اجتماعی و تاثیر آن بر زندگی شخصی و اجتماعی ما

هوش اجتماعی

هوش اجتماعی چیست؟

هوش اجتماعی یکی از چندین نوع هوش انسان هاست که همان گونه که از نام آن برداشت می شود، به روابط اجتماعی میان افراد مربوط می شود.

این هوش، در واقع میزان تبحر و توانایی افراد را در برقراری ارتباطات اجتماعی، ایجاد گفت و گو با افراد مختلف، برقراری و حفظ ارتباطات میان انسان ها و گسترش این روابط بیان می کند.

لازم به ذکر است که امروزه با گسترش فناوری و علوم ارتباطات، نیاز به برقراری ارتباطات سالم و صحیح، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی و حرفه ای، بیش از هر زمان دیگری احساس می گردد.

پس می توان نتیجه گرفت که کسب مهارت های مربوط به هوش اجتماعی قادر هستند ما را در جهت موفقیت و رسیدن به اهداف کمک کنند.

شعور اجتماعی

شعور اجتماعی یکی از نکات مهمی است که نقش پررنگی در تعریف هوش اجتماعی دارد.

هوش اجتماعی

در واقع شعور اجتماعی به معنی پیروی از قوانین اجتماعی و آسیب نرساندن به روح و شخصیت افراد است. اکثر این قوانین اجتماعی، قوانین نانوشته ای هستند که مستقیما به کردار و رفتار اجتماعی انسان ها مربوط می شوند.

برای مثال، بی شعوری اجتماعی را می توان در آسیب رساندن به اموال عمومی، لجبازی، گستاخی و بسیاری از رفتارهایی تعریف کرد که منزلت اجتماعی افراد را زیر سوال می برد.

در مقابل، شعور اجتماعی یعنی پذیرش اشتباهات و عذرخواهی، تشکر از افراد جامعه به خاطر محبت های آنها، احترام به سایرین به خصوص سالمندان و بسیار موارد دیگری که همگی ما از آنها آگاهی داریم ولی متاسفانه در جامعه کنونی کمتر به آن توجه می شود.

مهارت همدلی در هوش اجتماعی

همدلی یکی از مهارت های مهم و اساسی است که ما در زندگی اجتماعی آن را فرا می گیریم.

برای مثال، بیایید در مورد این سوالات کمی فکر کنید:

  • چرا اغلب انسان ‌ها نسبت به یکدیگر، خیرخواهانه رفتار می ‌کنند؟
  • چرا دیدن شکنجه شدن فردی دیگر برای بسیاری از ما دشوار است؟
  • چرا انسان‌ ها به سراغ فعالیت ‌های اجتماعی و همکاری گروهی می‌روند؟

پاسخ تمامی این سوالات و پرسش های مشابه را می توان در همدلی و نوع دوستی میان انسان ها جست و جو کرد. در واقع غریزه انسان برای مهرورزی و تعاملات اجتماعی رشد یافته است و این نوع مهرورزی و تعامل و رابطه سازی صرفا یک انتخاب نیست.

هوش اجتماعی

بنابر ادعای دانشمندان بسیاری، این رفتار، شیوه عملکرد مغز انسان است و اساسا همین شیوه است که موفقیت و بقای انسان را در طول تاریخ رقم زده است.

ویژگی های افراد با هوش اجتماعی بالا

اگرچه ممکن است که افراد با هوش اجتماعی بالا، ویژگی های شخصیتی منفی هم داشته باشند، اما می توان ادعا کرد که این افراد در زمینه ارتباطات اجتماعی موفق تر از سایرین عمل می کنند.

در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های این انسان ها اشاره می کنیم. با اندکی تامل در مورد این ویژگی ها می توانید دریابید که هوش اجتماعی شما در چه سطحی قرار دارد.

برون گرایی

تمایل درونی به ایجاد ارتباطات جدید و علاقه نشان دادن به ملاقات افراد جدید، از ویژگی های بارز افراد با هوش اجتماعی بالاست. در یک کلام می توان گفت که این افراد برون گرا هستند.

در نتیجه اگر شما هم دوستان زیادی دارید و در هر فرصتی برای صحبت کردن با انسان ها و آشنایی با آنها استفاده می کنید، می توانید ادعا کنید که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید.

داشتن محبوبیت خاص میان افراد

قطعا در جمع دوستان خود کسی را می شناسید که هیچ دورهمی و میهمانی را بدون او برگزار نمی کنید.

شاید برخی این ویژگی را به توانایی گرم کردن مجالس و ایجاد شور و هیجان نسب دهند؛ اما در هر صورت می توان گفت که هوش اجتماعی بالای این افراد است که باعث محبوبیت خاص آنها در میان دیگران شده است.

توانایی متقاعد کردن دیگران

تاثیرگذاری در ذهن و فکر دیگران و متقاعد کردن آنها برای گرفتن یک تصمیم خاص از جمله ویژگی های انسان های با هوش اجتماعی بالاست.

هوش اجتماعی

بی دلیل نیست که تمامی مدیران و کارفرمایان، برای بخش های بازاریابی و فروش کسب و کار خود، افرادی را انتخاب می کنند که به راحتی بتوانند دیگران را متقاعد به خرید محصولات خود کنند.

قابلیت مدیریت بحران

اتخاذ تصمیم های استراتژیک و اساسی، در مراحل دشوار و بحرانی زندگی شغلی و اجتماعی نیز از مشخصه های بارز  داشتن هوش اجتماعی بالاست.

در واقع هوش اجتماعی است که به افراد کمک می کند که بدانند چه کاری را در چه زمانی انجام دهند، تا در وضعیت بحرانی بهترین عملکرد و کم ترین آسیب و ضرر را متحمل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟