مدیریت زمان
6 راهکار برای مدیریت زمان و غلبه بر مشکلات از دست دادن وقت
اکتبر 19, 2019
روابط اجتماعی
موفقیت در زندگی فردی با تقویت روابط اجتماعی
اکتبر 25, 2019

آیا از تکنیک های صحیح کنترل هیجان آگاهی دارید؟

کنترل هیجان

کنترل هیجان به چه معناست؟

احساسات و هیجانات ما در مواقع زیادی می توانند ما را تحریک به انجام کارهای غیر قابل پیش بینی و ناشایستی کنند. برای مثال، خشم یکی از مهم ترین هیجانات انسان هاست که لازم است مهارت کنترل خشم به تمامی افراد جامعه آموزش داده شده و با فراگیری تکنیک های کنترل هیجان های مختلف، قدم هایی در جهت سلامت جامعه برداشته شود.

توجه داشته باشید که بسیار از ارتباطات اجتماعی، علی الخصوص در جامعه امروز ما، تحت تاثیر هیجانات ما قرار دارند و آموزش مهارت های کنترل هیجانات به افراد جامعه تاثیر بسزایی در بهبود این ارتباطات خواهد داشت.

کنترل هیجان خوب و هیجان بد

اگر بخواهیم یک تقسیم بندی کلی برای هیجانات خود داشته باشیم، احساساتی از قبیل عشق، شور و شعف، خنده و شادی در زمره هیجانات خوب و خشم، غضب، گریه و عصبانیت در گروه هیجانات بد قرار می گیرند.

کنترل هیجان

به یاد داشته باشید که کنترل هیجان های خوب انسان ها نیز به اندازه کنترل خشم و هیجان های بد حائز اهمیت هستند.

برای مثال، عدم توانایی کنترل احساسات عاطفی و عاشقانه، خصوصا در سنین جوانی و نوجوانی می تواند مشکلات ناگواری اعم از افسردگی و بی انگیزگی برای افراد جامعه به وجود بیاورد که این ناتوانی در مواردی حتی به خودکشی نیز منجر شده است.

راهکارهای کنترل هیجان

کنترل تمرکز و توجه

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که همواره خود را با دیگران مقایسه کرده و به موقعیت زندگی آنها غبطه می خورید؟

توجه به توانایی، زیبایی، استعداد و پیشرفت دیگران و مقایسه آنها با جایگاه فعلی خودتان می تواند زمینه های بی انگیزگی، بی علاقگی و خود ناباوری را در شما پرورش دهد.

کنترل هیجان

شاید لازم باشد که از مقایسه خود با دیگران دست بردارید و رقابت با آنها را فراموش کنید. با این کار خواهید توانست تمام توجه، انرژی و تمرکزتان را بر روی پیشرفت خود قرار دهید و وقت باارزش خود را بیهوده تلف نکنید.

کنترل هیجان با تغییر افکار

افکار شما مبنای بروز هیجانات شما هستند و با کنترل افکارتان قادر خواهید بود کنترل هیجان های خود را نیز به دست بگیرید.

توجه داشته باشید که افکار درون ذهن شما الزاما بیانگر واقعیت های بیرونی جامعه نیست؛ اگر به دیگران بدبین هستید، نسبت به غریبه ها بی اعتماد هستید و از ایجاد هر ارتباطی با آنها جلوگیری می کنید، این احساسات و هیجانات تنها ساخته و پرداخته ذهن شما می باشد.

در صورتی که برخی افکار منفی در ذهن شما وجود دارد، برای تغییر و اصلاح این افکار اقدام کنید؛ زیرا این افکار و پیش فرض های منفی شما نسبت به دیگران عامل اصلی بروز هیجانات منفی هستند و کنترل هیجانات منفی شما در گرو تغییر آنهاست.

فراگیری بهترین واکنش

واکنش شما در هر موقعیت اجتماعی، آرامش روانی کلی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد؛ پس اگر احساس می کنید در گذشته واکنش های نامناسبی در یک موقعیت خاص داشته اید، تلاش کنید که آن را تغییر دهید.

با یادگیری و بروز بهترین و مناسب ترین واکنش در هر موقعیتی، امنیت و آرامش روانی را در خود و در سطح جامعه حفظ کنید.

ارتباط با افراد مجرب

ارتباط داشتن با افراد باتجربه و خیرخواه شما را نسبت به رفتارهای صحیح و کنترل هیجان های خوب و بدتان آگاه می کند و اطلاعات زیادی در این زمینه به شما می دهد.

کنترل هیجان

تلاش کنید که تاثیر رفتار آنها را دریابید و الگویی از بهترین رفتارهایشان برای خود مهیا سازید. بدین ترتیب راه کنترل هیجان برای شما کوتاه تر خواهد شد و نیاز نخواهید داشت که برای پیدا کردن بهترین مسیر، خودتان تجربه اندوزی کنید.

کنترل هیجان با کنترل تنفس

الگوی تنفسی خود را دریابید و سعی کنید آرام و عمیق نفس بکشید.

تنفس شما بیانگر میزان ضربان قلب و میزان اضطراب شماست و با کنترل نحوه تنفس تا حدودی می توانید اضطراب خود را نیز کنترل کنید.

همچنین کنترل تنفس با کنترل هر نوع انقباضی در بدن سبب کنترل هیجانات و برخی واکنش های منفی می گردد.

کنترل زندگی روزمره

انجام کامل کارهای روزمره زندگیتان را مد نظر قرار دهید؛ زیرا با توجه کردن به برنامه زندگی، قدرت کنترل هیجان ها نیز در شما پرورش داده می شود.

با کنترل زندگی می توانید قدرت تمرکز، تصمیم گیری و کنترل هیجانات و احساسات خود را افزایش دهید و وقت و تلاش خود را در مسیر رسیدن به اهداف اصلی زندگی صرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟