روش های مطالعه موثر
روش های مطالعه موثر و دستیابی به موفقیت تحصیلی
اکتبر 18, 2019
تقویت هوش اجتماعی
بهبود روابط در زندگی شخصی با تقویت هوش اجتماعی
اکتبر 18, 2019

آیا از موثرترین تکنیک های کنترل خشم آگاهی دارید؟

تکنیک های کنترل خشم

شناخت تکنیک های کنترل خشم و به کارگیری آنها در هنگام عصبانیت

برای کنترل خشم، در قدم اول شما باید از محرک های شخصی خود آگاه باشید تا بفهمید چه شرایطی شما را به یک فرد عصبانی تبدیل می کند. فراگیری تکنیک های کنترل خشم مستلزم این است که از دلیل عصبانی شدنتان آگاه باشید و بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی شما را خاموش می کند.

وقتی دلیل خشم خود را تشخیص دادید، می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به شکل منفی به آن دلیل واکنش نشان دهید یا خیر؟

در واقع بهره گیری از تکنیک های کنترل خشم در این مقاله، در جایگزین کردن عصبانیت و حالت های منفی با حالت های دیگر به شما کمک خواهد کرد و در این حالت است که ذهنتان روی نکاتی مثبت متمرکز می شود.

تکنیک های کنترل خشم

می توانید زمانی که آرام و راحت هستید، این تکنیک ها را تمرین کنید تا هر زمان که نیاز دارید، توجه خود را به آنها معطوف کنید.

تنفس عمیق

به جای اینکه به عصبانیت خود اجازه دهید تا خارج از کنترل شما قرار گیرد، هر بار که احساس عصبانیت می کنید، برای آرام کردن بدن و ذهنتان، به تمرین تکنیک های تنفس ساده بپردازید.

تنفس عمیق از جمله بهترین تکنیک های کنترل خشم است که برای به کارگیری آن لازم است کارهای زیر را انجام دهید:

  • نفس های آهسته و عمیق بکشید تا بتوانید استرسی را که معمولا همراه با عصبانیت همراه است خنثی کنید.
  • یک کلمه یا عبارت آرامش بخش را برای خود تکرار کنید. می توانید از این موارد استفاده کنید: آرام باش، بی خیال یا من کنترل خشم خود را در دست دارم.
  • عضلات خود را فشار دهید و سپس آن ها را رها کنید.

قبل از این که چیزی بگویید، خوب فکر کنید

در زمان عصبانیت خیلی راحت ممکن است چیزهایی را به زبان بیاورید که بعداً از گفتن آنها حسابی پشیمان شوید.

 از جمله تکنیک های کنترل خشم آن است که اجازه ندهید که بی اختیاری و خشمتان در چند لحظه کوتاه سبب گفتن حرف هایی شود که به روابط عاطفی، خانوادگی و دوستانه شما آسیب بزند.

لازم است هنگام عصبانیت چند دقیقه مکث کرده، چیزی به زبان نیاورید و فکرتان را جمع کنید و بگذارید طرف ‌مقابلتان هم همین کار را بکند.

به تجربه ثابت شده است که خویشتن داری و صبر و حوصله، بهترین  و پرسودترین واکنش در هنگام خشم است.

به خودتان استراحت دهید

استراحت کردن فقط برای رفع خستگی نیست؛ بلکه همین استراحت چند دقیقه ای یکی از تکنیک های کنترل خشم است. لازم است در طول ساعت‌ هایی از روز که فوق ‌العاده برایتان استرس زا است وقفه ‌هایی برای استراحت به خودتان بدهید.

بدیهی است که یک استراحت کوتاه بهتان کمک می کند که بیشتر به خود مسلط شوید و بهتر فکر کنید.

تکنیک های کنترل خشم

سپری کردن چند دقیقه زمان آرام و بی‌ سر و صدا به شما کمک خواهد کرد احساس بهتری پیدا کرده و برای کنار آمدن با مشکلات پیش رو آماده‌تر شوید.

کینه به دل نگیرید

بخشش، ابزاری بسیار قوی است. اگر اجازه دهید که عصبانیت و سایر احساسات منفی بر احساسات مثبت شما غلبه کنند، در فراگیری تکنیک های کنترل خشم ناکام خواهید ماند و خواهید دید که با تلخی و ناعدالتی خودتان نابود شده‌اید.

اما اگر بتوانید کسی که اذیتتان کرده است را ببخشید، هر دو شما می‌توانید از آن موقعیت درس بگیرید. منطقی نیست که از همه آدم ها توقع داشته باشید که در همه شرایط همان طوری رفتار کنند که شما دوست دارید.

مهارت های تمدد اعصاب را تمرین کنید

وقتی اعصابتان خرد شده و خشمتان قلیان می‌کند، از مهارت‌ های تمدد اعصاب کمک بگیرید.

تمرینات تنفس عمیق، تجسم یک تصویر آرامش ‌بخش یا تکرار کلمه یا عبارتی که آرامتان می‌کند، بسیار به دردتان خواهد خورد.

حتی گوش دادن به یک موسیقی آرامش ‌بخش، نوشتن دفترچه خاطرات و یا انجام چند حرکت یوگا نیز از بهترین تکنیک های کنترل خشم محسوب می گردند.

اگر لازم می دانید موقعیتتان را ترک کنید

اگر فکر می کنید که حضورتان در محیط مشاجره، به ادامه بحث و از دست دادن کنترل خشمتان منجر خواهد شد، بهتر است برای چند دقیقه موقعیت فعلی خود را درک کنید.

این کار به این دلیل است که بتوانید به اعصاب خود مسلط شوید و در زمان دیگری و با شرایط بهتر و رفتار مناسب تر درباره حل مشکلات و دلیل عصبانیت خود با فرد مورد نظر گفت و گو کنید.

تکنیک های کنترل خشم

در این صورت است که می توانید تکنیک های کنترل خشم را به خود یادآوری کنید و از آنها کمک بگیرید.

در صورتی که هنگام ترک محیط با اعتراض طرف مقابل مواجه شدید، تنها کافی است برای او در چند جمله توضیح دهید که الان شرایط روحی هیچ کدامتان مناسب نیست و ممکن است در اوج عصبانیت کاری کنید که منجر به پشیمانی شود.

وقتی آرام تر شدید، دلیل عصبانیت خود را توضیح دهید

هنگامی که توانستید روشن و واضح فکر کنید، دلیل ناراحتی‌ خود را به طریقی قاطع و نه هجومی ابراز کنید.

این همان زمان مناسبی است که باید نگرانی‌ها و نیازهایتان را به روشنی و وضوح کامل بدون اینکه موجب ناراحتی طرف ‌مقابل شوید، برای او شرح دهید.

فراموش نکنید که سخن گفتن در مورد علت خشمگین شدن شما نیز از تکنیک های کنترل خشم محسوب می شود. دلیل این امر آن است که بتوانید مشکلات روابط خود را برطرف کنید و به این مشکلات اجازه ندهید که دوباره شما را عصبانی کنند.

 


مطالعه بیشتر در این زمینه:

هوش هیجانی چه کمکی به ما می کند؟

کنترل ذهن، کلید رسیدن به اهداف و موفقیت در زندگی


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره می‌خواهید؟